Nazwa placówki: Przedszkole nr 2 „Kraina Wesołej Zabawy” w Koninie
Autor: Zuzanna Jastrzębska-Krajewska
Koordynator projektu w przedszkolu: Dorota Kurzawa
Temat: #20minutdlaMATEMATYKI
Data wprowadzenia: 01.10.2022r.
Adresatami projektu są dzieci z oddziału przedszkolnego VI Morskie Stworki
Rozpoczęcie projektu nastąpi październik 2022 i trwać będzie do czerwca 2023. Zajęcia odbywać codziennie .
CELE PROJEKTU:
Cel ogólny:
Wprowadzanie skutecznych zmian w edukacji matematycznej zgodnej z potrzebami rozwojowymi dzieci w przedszkolu poprzez świadome włączanie się do projektu #20minutdlamatematyki nauczycieli (placówek) i rodziców.
Cele szczegółowe:
- Zachęcenie przedszkoli do włączania się do projektu celem organizowania efektywnej edukacji matematycznej wg koncepcji Dziecięcej Matematyki autorstwa E. Gruszyczk-Kolczyńskiej
- Zapoznanie z koncepcją Dziecięcej Matematyki® autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej [zarówno dla nauczycieli wychowania przedszkolnego, jak i edukacji wczesnoszkolnej].
- Motywowanie do wprowadzania zmian w edukacji matematycznej we współpracy placówki z rodzicami
- Świadome stosowanie reguł i prawidłowe używanie pojęć matematycznych zawartych w
Dziecięcej Matematyce® przez nauczycieli i rodziców w edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, jak i domowej
- Doskonalenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie nowatorskich metod i form pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym do prowadzenia zajęć, zabaw z edukacji matematycznej i dzielenia się tymi kompetencjami z rodzicami
- Dostrzeganie możliwości efektywnego uczenia się przez dzieci poprzez stwarzanie i wykorzystywanie codziennych sytuacji życiowych do utrwalania wiadomości i umiejętności matematycznych.
- Wykorzystywanie okazji do upowszechniania wiedzy o skutecznych metodach i sposobach uczenia matematyki
- Utrwalenie własnych wiadomości i umiejętności z zakresu podstaw matematyki
PRZEWIDYWANE EFEKTY, dla dziecka:
- Zna cyfry i liczby, potrafi je umiejętnie stosować.
- Kojarzy liczbę elementów z zapisem graficznym – cyfrą.
- Dodaje i odejmuje przedmioty ustalając ich liczbę.
- Liczy obiekty niewidoczne (dźwięki) i określa ich liczbę.
- Umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie mu dostępnym.
- Potrafi rozpoznać cyfry i odczytywać je.
- Wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce.
- Współdziała i wymienia informacje.
PRZEWIDYWANE EFEKTY, dla przedszkola:
- Prowadzania zmian w edukacji matematycznej we współpracy placówek z rodzicami
- Wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola poprzez uatrakcyjnienie oraz podniesienie jakości zajęć,
- Budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój dzieci
- Podniesienie jakości pracy przedszkola
- Współpraca z najbliższym środowiskiem,
- Promocja działań przedszkola.
TEMATYKA ZAJĘĆ
- Zapoznanie z koncepcją.
- Ustalenie poziomu wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci.
- Systematyczna realizacja edukacji matematycznej zgodnej z założeniami Dziecięcej
Matematyki w sytuacjach edukacyjnych i codziennych.
- Organizacja warsztatów matematycznych (przynajmniej 2raz w ciągu roku szkolnego),
w których rodzice mogą wziąć czynny udział - Dzień Matematyki
- Sprawozdanie z udziału w projekcie w ciągu roku szkolnego 2022/2023
EWALUACJA
- Monitorowanie czy realizacja programu innowacyjnego przebiega zgodnie z jego założeniami, harmonogramem.
- Zebranie informacji zwrotnej od nauczycieli i rodziców uczestniczących w projekcie
- Zbieranie informacji zwrotnych od nauczycieli i rodziców uczestniczących w różnych formach doskonalenia w zakresie Dziecięcej Matematyki®
- Dokumentowanie przebiegu nauczania w działalności internetowej na zamkniętej grupie #20minutdlaMATEMATYKI-projekt
Narzędzia monitoringu:
- Wymiana doświadczeń w postaci postów i komentarzy na zamkniętej grupie #20minutdlaMATEMATYKI-projekt,
Źródła informacji: nauczycielki, rodzice, dzieci, dokumentacja pedagogiczna – scenariusze zajęć, zabaw, scenariusze warsztatów z rodzicami, wymiana doświadczeń i fotorelacje na zamkniętej grupie #20minutdlaMATEMATYKI-projekt na facebooku.
Bibliografia
- E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, CEBP, Kraków 2015.
- E. Gruszczyk – Kolczyńska, Edukacja matematyczna w klasie. Książka dla rodziców i nauczycieli, CEBP, Kraków 2014.
- E. Gruszczyk-Kolczyńska [red.], Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, CEBP, Kraków 2014.
- E. Gruszczyk-Kolczyńska [red.], Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, CEBP, Kraków 2019,
- E. Gruszczyk-Kolczyńska [red.], O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa 2012.
- Z. Jastrzębska-Krajewska, Ruch + muzyka = matematyka. Jak utrwalać w praktyce wybrane kompetencje matematyczne u dzieci przy zabawach muzyczno-ruchowych. Praktyczny poradnik dla rodziców i nauczycieli, muz. M. Konarski, wyd. CEBP, Kraków 2022.