Przedszkole nr 2 w Koninie

Rekrutacja na rok szkolny 2024/2025

Czytaj więcej

#20minutdlaMATEMATYKI

Nazwa placówki: Przedszkole nr 2 „Kraina Wesołej Zabawy” w Koninie

Autor: Zuzanna Jastrzębska-Krajewska

Koordynator projektu w przedszkolu: Dorota Kurzawa

Temat:  #20minutdlaMATEMATYKI

Data wprowadzenia: 01.10.2022r.

Adresatami projektu są dzieci z oddziału przedszkolnego VI Morskie Stworki

Rozpoczęcie projektu nastąpi październik 2022 i trwać będzie  do czerwca 2023. Zajęcia  odbywać codziennie .

CELE PROJEKTU:

Cel ogólny:

Wprowadzanie skutecznych zmian w edukacji matematycznej zgodnej z potrzebami rozwojowymi dzieci w przedszkolu poprzez świadome włączanie się do projektu #20minutdlamatematyki nauczycieli (placówek) i rodziców.

Cele szczegółowe:

  • Zachęcenie przedszkoli do włączania się do projektu celem organizowania efektywnej edukacji matematycznej wg koncepcji Dziecięcej Matematyki autorstwa E. Gruszyczk-Kolczyńskiej
  • Zapoznanie z koncepcją Dziecięcej Matematyki® autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej [zarówno dla nauczycieli wychowania przedszkolnego, jak i edukacji wczesnoszkolnej].
  • Motywowanie do wprowadzania zmian w edukacji matematycznej we współpracy placówki z rodzicami
  • Świadome stosowanie reguł i prawidłowe używanie pojęć matematycznych zawartych w

Dziecięcej Matematyce® przez nauczycieli i rodziców w edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, jak i domowej

  • Doskonalenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie nowatorskich metod i form pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym do prowadzenia zajęć, zabaw z edukacji matematycznej i dzielenia się tymi kompetencjami z rodzicami
  • Dostrzeganie możliwości efektywnego uczenia się przez dzieci poprzez stwarzanie i wykorzystywanie codziennych sytuacji życiowych do utrwalania wiadomości i umiejętności matematycznych.
  • Wykorzystywanie okazji do upowszechniania wiedzy o skutecznych metodach i sposobach uczenia matematyki
  • Utrwalenie własnych wiadomości i umiejętności z zakresu podstaw matematyki

PRZEWIDYWANE EFEKTY, dla dziecka:

  • Zna cyfry i liczby, potrafi je umiejętnie stosować.
  • Kojarzy liczbę elementów z zapisem graficznym – cyfrą.
  • Dodaje i odejmuje przedmioty ustalając ich liczbę.
  • Liczy obiekty niewidoczne (dźwięki) i określa ich liczbę.
  • Umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie mu dostępnym.
  • Potrafi rozpoznać cyfry i odczytywać je.
  • Wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce.
  • Współdziała i wymienia informacje.

PRZEWIDYWANE EFEKTY,  dla przedszkola:

  • Prowadzania zmian w edukacji matematycznej we współpracy placówek z rodzicami
  • Wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola poprzez uatrakcyjnienie oraz podniesienie jakości zajęć,
  • Budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój dzieci
  • Podniesienie jakości pracy przedszkola
  • Współpraca z najbliższym środowiskiem,
  • Promocja działań przedszkola.

TEMATYKA ZAJĘĆ

  1. Zapoznanie z koncepcją.
  2. Ustalenie poziomu wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci.
  3. Systematyczna realizacja edukacji matematycznej zgodnej z założeniami Dziecięcej

Matematyki w sytuacjach edukacyjnych i codziennych.

  1. Organizacja warsztatów matematycznych (przynajmniej 2raz w ciągu roku szkolnego),
    w których rodzice mogą wziąć czynny udział
  2. Dzień Matematyki
  3. Sprawozdanie z udziału w projekcie w ciągu roku szkolnego 2022/2023

EWALUACJA

  1. Monitorowanie czy realizacja programu innowacyjnego przebiega zgodnie z jego założeniami, harmonogramem.
  2. Zebranie informacji zwrotnej od nauczycieli i rodziców uczestniczących w projekcie
  3. Zbieranie informacji zwrotnych od nauczycieli i rodziców uczestniczących w różnych formach doskonalenia w zakresie Dziecięcej Matematyki®
  4. Dokumentowanie przebiegu nauczania w działalności internetowej na zamkniętej grupie #20minutdlaMATEMATYKI-projekt

 

Narzędzia monitoringu:      

  • Wymiana doświadczeń w postaci postów i komentarzy na zamkniętej grupie #20minutdlaMATEMATYKI-projekt,

Źródła informacji: nauczycielki, rodzice, dzieci, dokumentacja pedagogiczna – scenariusze zajęć, zabaw,  scenariusze warsztatów z rodzicami, wymiana doświadczeń i fotorelacje na zamkniętej grupie #20minutdlaMATEMATYKI-projekt na facebooku.

Bibliografia

  1. E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, CEBP, Kraków 2015.
  2. E. Gruszczyk – Kolczyńska, Edukacja matematyczna w klasie. Książka dla rodziców i nauczycieli, CEBP, Kraków 2014.
  3. E. Gruszczyk-Kolczyńska [red.], Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, CEBP, Kraków 2014.
  4. E. Gruszczyk-Kolczyńska [red.], Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, CEBP, Kraków 2019,
  5. E. Gruszczyk-Kolczyńska [red.], O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa 2012.
  6. Z. Jastrzębska-Krajewska, Ruch + muzyka = matematyka. Jak utrwalać w praktyce wybrane kompetencje matematyczne u dzieci przy zabawach muzyczno-ruchowych. Praktyczny poradnik dla rodziców i nauczycieli, muz. M. Konarski, wyd. CEBP, Kraków 2022.