Nazwa placówki: Przedszkole nr 2 „Kraina Wesołej Zabawy” w Koninie
Autor: Danuta Andrzejewska, Kamila Kubiaczyk
Temat: „Bezpieczny przedszkolak”
Czas trwania: wrzesień 2024 –czerwiec 2025
Rodzaj innowacji: metodyczno – wychowawcza.
Adresatami innowacji są dzieci z Przedszkola nr 2 w Koninie – Grupa V „Motylki”.
Innowacja pedagogiczna „Bezpieczny przedszkolak” wychodzi naprzeciw oczekiwaniom dzieci i ich rodziców. Zdrowie i bezpieczeństwo na terenie przedszkola, jak i poza nim to podstawowe zadanie dla nauczycieli przedszkola. Dziecko w wieku przedszkolnym ma małe doświadczenie życiowe, niewielki zasób wypróbowanych technik radzenia sobie z różnymi problemami, trudnościami. Niejednokrotnie jest nieświadome zagrożeń dla swojego zdrowia czy też życia. Bardzo istotne jest, aby w przedszkolu od najwcześniejszych lat wyposażyć dziecko w nawyki unikania, zapobiegania i możliwie szybkiego pokonywania wszelkich niebezpieczeństw. Wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym w zakresie dbałości o własne bezpieczeństwo koncentruje się zwykle wokół kształtowania u dzieci umiejętności bezpiecznego poruszania się po drogach, uświadomienia im niebezpieczeństw, zabaw w nieadekwatnie wybranym miejscu, bądź też zabaw niebezpiecznymi i nieodpowiednimi przedmiotami, korzystania ze sprzętów użytku domowego, elektrycznych, a także ostrożnego zachowania wobec obcych osób i zwierząt.
Cele główne innowacji:
- wzbogacenie wiedzy i poszerzenie świadomości na temat bezpieczeństwa oraz kształtowania właściwych postaw w obliczu zagrożenia,
- uświadomienie wpływu zachowań, jakie dziecko podejmuje, na jego zdrowie i bezpieczeństwo; rozwijanie poczucia sprawstwa.
Cele szczegółowe:
- stosuje zasady bezpiecznego funkcjonowania w codziennym życiu,
- poznaje z sytuacje zagrażające bezpieczeństwu zdrowia i życia oraz sposoby przeciwdziałania tym niebezpieczeństwom,
- rozwijanie zdolności radzenia sobie w sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu,
- nabywa umiejętności bezpiecznego poruszania się na terenie otaczającym przedszkole oraz placu zabaw,
- nabywanie umiejętności poruszania się po drogach publicznych,
- wyuczenie postawy ograniczonego zaufania wobec osób obcych, nieznajomych,
- ukazywanie dzieciom sytuacji niebezpiecznych dla życia i zdrowia.