Przedszkole nr 2 w Koninie

Rekrutacja na rok szkolny 2024/2025

Czytaj więcej

Ciekawe przygody w świecie przyrody

Innowacja pedagogiczna „Ciekawe przygody w świecie przyrody”

Autor: Natalia Kucharska

Rodzaj innowacji: organizacyjna, metodyczna

Okres realizacji: wrzesień 2024 – czerwiec 2025

Kogo dotyczy innowacja: 6-latki z grupy VI „Morskie Stworki”

Przyroda jest wokół nas. W czasach, których główną rolę przejęły nowoczesne multimedia, nie zawsze znajdujemy czas na to, by przebywać w środowisku naturalnym i poznawać je wszystkimi zmysłami. Dzięki tejże innowacji dzieci bliżej poznają środowisko przyrodnicze, będą zdobywać o nim wiedzę, ale również doświadczać, badać i żyć z nim w zgodzie. Sala przedszkolna przepełniona będzie przyrodą. Dzieci będą miały możliwość korzystania z darów natury oraz eksperymentowania z nimi. Przyroda jest nieodłączną częścią życia człowieka, dlatego przedszkolaki nauczą się troski o nią. Zapoznanie z formami ochrony planety jest niezbędne do dalszego jej przetrwania, dlatego każdy młody człowiek powinien poznać zasady ochrony środowiska. Innowacja pozwoli dzieciom żyć w harmonii ze środowiskiem naturalnym, poznać je bliżej i zauważać zmiany, jakie w nim zachodzą. Każda pora roku niesie ze sobą piękno i nietypowość, zadaniem przedszkolaków będzie je odkryć.

Cele do osiągnięcia:

  • stymulowanie do wielozmysłowego poznawania świata przyrodniczego,
  • zapoznanie z pracą leśnika,
  • zorganizowanie kącika przyrody,
  • uświadomienie konieczności ochrony przyrody, prowadzenia działań ekologicznych,
  • rozwijanie wiedzy na temat pór roku oraz charakterystycznymi cechami zmieniających się pór roku,
  • zapoznanie ze sposobami ochrony środowiska,
  • rozwijanie postawy właściwego zachowania się wobec przyrody,
  • rozbudzanie zainteresowań środowiskiem przyrodniczym,
  • kształtowanie umiejętności prowadzenia kalendarza pogody,
  • kształtowanie postawy dbania o rośliny i zwierzęta w najbliższym otoczeniu,
  • rozwijanie wiedzy na temat pozytywnych i negatywnych zmian w krajobrazie wprowadzonych przez człowieka,
  • rozwijanie wiedzy na temat tego, jak zaczynają zachowywać się najbardziej znane zwierzęta przed nadejściem zimy,
  • rozwijanie umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych i zmian zachodzących w przyrodzie,
  • zapoznanie z fauną i florą różnych środowisk przyrodniczych,
  • stymulowanie do podejmowania zabaw z wykorzystaniem materiału naturalnego,
  • rozwijanie umiejętności obserwacji pogody,
  • rozwijanie aktywności badawczej,
  • zapoznanie z ptakami odlatującymi na zimę do ciepłych krajów,
  • uświadomienie konieczności przestrzegania ustalonych zasad bezpieczeństwa.

Spodziewane efekty:

  • Odpowiedzialne zachowania dzieci wobec przyrody.
  • Poszerzenie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego.
  • Posiadanie umiejętności prowadzenia własnego kalendarza pogody.
  • Większa chęć dzieci do samodzielnego odkrywania świata przyrody.
  • Zrozumienie konieczności oszczędzania wody.
  • Dbałość o środowisko poprzez działania na rzecz jego ochrony.