Innowacja pedagogiczna „Ciekawe przygody w świecie przyrody”
Autor: Natalia Kucharska
Rodzaj innowacji: organizacyjna, metodyczna
Okres realizacji: wrzesień 2024 – czerwiec 2025
Kogo dotyczy innowacja: 6-latki z grupy VI „Morskie Stworki”
Przyroda jest wokół nas. W czasach, których główną rolę przejęły nowoczesne multimedia, nie zawsze znajdujemy czas na to, by przebywać w środowisku naturalnym i poznawać je wszystkimi zmysłami. Dzięki tejże innowacji dzieci bliżej poznają środowisko przyrodnicze, będą zdobywać o nim wiedzę, ale również doświadczać, badać i żyć z nim w zgodzie. Sala przedszkolna przepełniona będzie przyrodą. Dzieci będą miały możliwość korzystania z darów natury oraz eksperymentowania z nimi. Przyroda jest nieodłączną częścią życia człowieka, dlatego przedszkolaki nauczą się troski o nią. Zapoznanie z formami ochrony planety jest niezbędne do dalszego jej przetrwania, dlatego każdy młody człowiek powinien poznać zasady ochrony środowiska. Innowacja pozwoli dzieciom żyć w harmonii ze środowiskiem naturalnym, poznać je bliżej i zauważać zmiany, jakie w nim zachodzą. Każda pora roku niesie ze sobą piękno i nietypowość, zadaniem przedszkolaków będzie je odkryć.
Cele do osiągnięcia:
- stymulowanie do wielozmysłowego poznawania świata przyrodniczego,
- zapoznanie z pracą leśnika,
- zorganizowanie kącika przyrody,
- uświadomienie konieczności ochrony przyrody, prowadzenia działań ekologicznych,
- rozwijanie wiedzy na temat pór roku oraz charakterystycznymi cechami zmieniających się pór roku,
- zapoznanie ze sposobami ochrony środowiska,
- rozwijanie postawy właściwego zachowania się wobec przyrody,
- rozbudzanie zainteresowań środowiskiem przyrodniczym,
- kształtowanie umiejętności prowadzenia kalendarza pogody,
- kształtowanie postawy dbania o rośliny i zwierzęta w najbliższym otoczeniu,
- rozwijanie wiedzy na temat pozytywnych i negatywnych zmian w krajobrazie wprowadzonych przez człowieka,
- rozwijanie wiedzy na temat tego, jak zaczynają zachowywać się najbardziej znane zwierzęta przed nadejściem zimy,
- rozwijanie umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych i zmian zachodzących w przyrodzie,
- zapoznanie z fauną i florą różnych środowisk przyrodniczych,
- stymulowanie do podejmowania zabaw z wykorzystaniem materiału naturalnego,
- rozwijanie umiejętności obserwacji pogody,
- rozwijanie aktywności badawczej,
- zapoznanie z ptakami odlatującymi na zimę do ciepłych krajów,
- uświadomienie konieczności przestrzegania ustalonych zasad bezpieczeństwa.
Spodziewane efekty:
- Odpowiedzialne zachowania dzieci wobec przyrody.
- Poszerzenie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego.
- Posiadanie umiejętności prowadzenia własnego kalendarza pogody.
- Większa chęć dzieci do samodzielnego odkrywania świata przyrody.
- Zrozumienie konieczności oszczędzania wody.
- Dbałość o środowisko poprzez działania na rzecz jego ochrony.