Przedszkole nr 2 „Kraina Wesołej Zabawy”
Opracowała: Danuta Andrzejewska,
Projekt edukacyjny przeznaczony jest dla dzieci 6-letnich
Termin realizacji projektu: wrzesień 2022r. – czerwiec 2023r.
Zajęcia odbywać się będą zgodnie z zaplanowanym harmonogramem.
Cele główne projektu:
- rozwój spostrzegawczości, wyobraźni, kojarzenia i logicznego myślenia
- rozwój manualny oraz wzrokowo- ruchowy zwłaszcza motoryka mała
- kształtowanie umiejętności społecznych i kompetencji miękkich ( współpraca
w parach, w grupie, zadaniowe podejście do stawianych problemów)
Cele szczegółowe:
- włączenie elementów kodowania do aktywności o różnym charakterze
- rozwijanie umiejętności planowania, trening pamięci
- odczuwanie radości i zadowolenia z pokonywania trudności;
- nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
- rozbudzanie inwencji twórczej i kreatywności
- odczytywanie, rozumienie symboli i znaków;
- pokazanie, że kodowanie nie jest trudne, a realizacja aktywności związanych z kodowaniem nie wymaga dostępu do stacjonarnego sprzętu komputerowego.
Przewidywane efekty, dla dziecka:
- potrafi przy pomocy symboli graficznych stworzyć kod,
- potrafi ułożyć obrazki na podstawie podanych współrzędnych,
- potrafi stworzyć logiczny ciąg zdarzeń,
- potrafi ułożyć obrazki zgodnie z podanymi warunkami,
- określa kierunki „w prawo”, „w lewo”,
- stara się określić miejsce na macie za pomocą współrzędnych,
- stara się odnaleźć błąd w utworzonym kodzie, a następnie skorygować go i sprawdzić, czy kod jest utworzony prawidłowo,
- szuka rozwiązań stawianych przed nim problemów,
Przewidywane efekty, dla przedszkola:
- wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola poprzez uatrakcyjnienie oraz podniesienie jakości zajęć,
- upowszechnienie kodowania, włączenie elementów kodowania do aktywności o różnym charakterze
- podniesienie jakości pracy przedszkola.
Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu wg. opracowanego harmonogramu.
Tematyka zajęć:
- Nasze wakacyjne wspomnienia.
- Dzień Kropki.
- Fajnie być przedszkolakiem.
- Kolorowe, piękne i pachnące –jesienne warzywa i owoce.
- Moja miejscowość, mój dom.
- My się zimy nie boimy –algorytm jesiennych przetworów.
- Zabawa z pikselami –kod BINARNY
- Znam swój kraj –gra planszowa.
- W poszukiwaniu kodu do zabawek.
- Większa od… mniejsza od” –gra zespołowa.
- Poznajemy miesiące.
- Zakodowane sporty nie tylko zimowe.
- W Internecie może być bezpiecznie.
- Smacznego… zakodowane zajęcia kulinarne.
- Wiosenne zabawy z symetrią.
- Wiosenne sudoku.
- Dekoracja z ukrytym kodem.
- Robot –myszka.
Sposoby i środki ewaluacji:
- obserwacja przedszkolaków podczas wykonywania zadań indywidualnie i w zespole
- monitorowanie postępów (karty pracy)
- Konkurs grupowy „Mały informatyk”