Przedszkole nr 2 w Koninie

Rekrutacja na rok szkolny 2024/2025

Czytaj więcej

Kodowanie na dywanie… ćwiczenia i zabawy przygotowujące do nauki programowania

Przedszkole nr 2 „Kraina Wesołej Zabawy”

Opracowała: Danuta Andrzejewska,

Projekt edukacyjny przeznaczony jest dla dzieci 6-letnich

Termin realizacji projektu: wrzesień 2022r. – czerwiec 2023r.

Zajęcia odbywać się będą zgodnie z zaplanowanym harmonogramem.

Cele główne projektu:

  • rozwój spostrzegawczości, wyobraźni, kojarzenia i logicznego myślenia
  • rozwój manualny oraz wzrokowo- ruchowy zwłaszcza motoryka mała
  • kształtowanie umiejętności społecznych i kompetencji miękkich ( współpraca
    w parach, w grupie, zadaniowe podejście do stawianych problemów)

Cele szczegółowe:

  • włączenie elementów kodowania do aktywności o różnym charakterze
  • rozwijanie umiejętności planowania, trening pamięci
  • odczuwanie radości i zadowolenia z pokonywania trudności;
  • nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
  • rozbudzanie inwencji twórczej i kreatywności
  • odczytywanie, rozumienie symboli i znaków;
  • pokazanie, że kodowanie nie jest trudne, a realizacja aktywności związanych z kodowaniem nie wymaga dostępu do stacjonarnego sprzętu komputerowego.

Przewidywane efekty, dla dziecka:

  • potrafi przy pomocy symboli graficznych stworzyć kod,
  • potrafi ułożyć obrazki na podstawie podanych współrzędnych,
  • potrafi stworzyć logiczny ciąg zdarzeń,
  • potrafi ułożyć obrazki zgodnie z podanymi warunkami,
  • określa kierunki „w prawo”, „w lewo”,
  • stara się określić miejsce na macie za pomocą współrzędnych,
  • stara się odnaleźć błąd w utworzonym kodzie, a następnie skorygować go i sprawdzić, czy kod jest utworzony prawidłowo,
  • szuka rozwiązań stawianych przed nim problemów,

Przewidywane efekty, dla przedszkola:

  • wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola poprzez uatrakcyjnienie oraz podniesienie jakości zajęć,
  • upowszechnienie kodowania, włączenie elementów kodowania do aktywności o różnym charakterze
  • podniesienie jakości pracy przedszkola.

Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu wg. opracowanego harmonogramu.

Tematyka zajęć:

  • Nasze wakacyjne wspomnienia.
  • Dzień Kropki.
  • Fajnie być przedszkolakiem.
  • Kolorowe, piękne i pachnące –jesienne warzywa i owoce.
  • Moja miejscowość, mój dom.
  • My się zimy nie boimy –algorytm jesiennych przetworów.
  • Zabawa z pikselami –kod BINARNY
  • Znam swój kraj –gra planszowa.
  • W poszukiwaniu kodu do zabawek.
  • Większa od… mniejsza od” –gra zespołowa.
  • Poznajemy miesiące.
  • Zakodowane sporty nie tylko zimowe.
  • W Internecie może być bezpiecznie.
  • Smacznego… zakodowane zajęcia kulinarne.
  • Wiosenne zabawy z symetrią.
  • Wiosenne sudoku.
  • Dekoracja z ukrytym kodem.
  • Robot –myszka.

Sposoby i środki ewaluacji:

  • obserwacja przedszkolaków podczas wykonywania zadań indywidualnie i w zespole
  • monitorowanie postępów (karty pracy)
  • Konkurs grupowy „Mały informatyk”