Nazwa placówki: Przedszkole nr 2 „Kraina Wesołej Zabawy” w Koninie
Autor: Dorota Kurzawa
Temat: Kółko badawcze „Mali Einsteini” – doświadczenia i eksperymenty w edukacji elementarnej
„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz
Data wprowadzenia: wrzesień 2022r.
Adresatami i są dzieci z oddziału przedszkolnego VI Morskie Stworki. Rozpoczęcie projektu nastąpi październik 2022r. i trwać będzie do czerwiec 2023. Zajęcia projektu odbywać się będą 2-3 razy w miesiącu .
CELE PROJEKTU:
Cel ogólny:
Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów
i zjawisk przyrodniczych.
Cele szczegółowe:
- Budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka.
- Rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych.
- Stawianie i rozwiązywanie problemów, dostrzeganie związków między przyczyną, a skutkiem.
- Poznanie prostych zjawisk przyrodniczo-fizycznych poprzez przeprowadzanie prostych
doświadczeń. - Odkrywanie piękna i złożoności środowiska przyrodniczego.
- Inicjowanie samodzielnych działań dzieci w naturalnym środowisku.
- Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.
- Budowanie więzi społecznych na płaszczyźnie grupy, przedszkola, przedszkola i rodziny.
- Przestrzeganie zasad współdziałania przy pracy.
- Kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach.
PRZEWIDYWANE EFEKTY, dla dziecka:
- Aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych (ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada,
eksperymentuje). - Cierpliwie czeka na swój udział w badaniach.
- Przestrzega ustalonych zasad w zabawach.
- Formułuje spostrzeżenia i wnioski.
- Posługuje się prostymi narzędziami.
- Poprawnie nazywa badane przedmioty i zjawiska.
- Poprawnie nazywa urządzenia techniczne.
- Rozumie rzeczywistość w sposób uważny i otwarty.
- Dba o stan środowiska społeczno- przyrodniczego
TEMATYKA ZAJĘĆ
- Pienisty potwór /wulkan/:
- Uzyskiwanie barw
- Drożdże
- Rakieta balonowa
- Wiatrak
- Wiatrem malowane
- Właściwości ognia – ciepło
- Czego potrzebuje ogień?
- Znikająca woda
- Co pływa, co tonie?
- Co powstaje podczas spalania świeczki?
- Bakterie mydła się boją.
- Ulatujący wosk
- Zaczarowany balon
- Sklejone szklanki
- Niewidoczna błona
- Siła powietrza
- Książka na „kółkach”
- Ciśnienie atmosferyczne
- Jak Kopciuszek
- Zgubiony przedmiot
- Magiczny teatr
- Hodowla kryształów I
- Hodowla kryształów II
- Telefon
- Lupa z kropli wody
- Konserwowanie żywności
- Żarzące się obrazki
- Balon jak magnes
- Dziwne jajka
- Ukryte pismo – niewidzialne atramenty
EWALUACJA .
Podczas realizacji projektu będzie dokonywana ewaluacja bieżąca i końcowa.
Sposoby i środki ewaluacji:
- obserwacja przedszkolaków podczas zajęć ( filmy, zdjęcia)
- monitorowanie postępów ( zdjęcia, filmy)
- obserwowanie przedszkolaków podczas zajęć otwartych i warsztatów z rodzicami.
Bibliografia
Al.Khamisy D. – Rozwijanie pojęć przyrody nieożywionej u dzieci sześcioletnich”.
Elbanowska S. – Przyroda nieożywiona w wychowaniu przedszkolnym
Elkonin D. B.- Psychologia zabawy
Gutowska H – U nas środowisko społeczno – przyrodnicze
Kielar – Turska M. – Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata
Kielar – Turska M. Muchacka B.- Stymulująca i terapeutyczna funkcja zabawy
Kostic Z – Między zabawą a fizyką
Muchacka B. -Zabawy badawcze dzieci w przedszkolu
Muchacka B. -Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej
Lelonek M. – Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym
Okoń W. – Zabawa a rzeczywistość
VanCleve J. – Astronomia dla każdego; Biologia dla każdego; Chemia dla każdego; Matematyka dla każdego. 101 doświadczeń.
Taylor B. – Powietrze i latanie; Bateria i magnesy; Kolor i światło; Baterie i magnesy; Co pływa, a co tonie.