Nazwa placówki: Przedszkole nr 2 „Kraina Wesołej Zabawy” w Koninie
Autor: Ewa Kuźniacka
Temat: Projekt integracji sensorycznej „Moje zmysły”
Data wprowadzenia: 01.09.2022r.
Adresatami projektu są dzieci z oddziału przedszkolnego grupa V „Motylki”
Rozpoczęcie projektu nastąpi 01.09.2022r. i trwać będzie do 30.06.2023r.
Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu .
CELE PROJEKTU:
Cele ogólne:
- usprawnianie funkcji integracji sensorycznej,
- stymulowanie wielozmysłowe ( zmysł smaku, węchu, słuchu, dotyku, wzroku),
- usprawnianie odbioru bodźców sensorycznych,
- nauka współdziałania w grupie rówieśniczej.
Cele szczegółowe:
- szerzenie idei integracji sensorycznej z wykorzystaniem zabaw rozwijających zmysły, manipulacyjnych, konstrukcyjnych, badawczych, dydaktycznych i rytmiczno-ruchowych,
- zachęcanie i motywowanie dzieci do podejmowania różnorodnej aktywności własnej,
- umożliwianie dzieciom zdobywania doświadczenia, wiedzy oraz umiejętności.
PRZEWIDYWANE EFEKTY, dla dziecka:
– usprawni funkcje integracji sensorycznej,
– zdobędzie prawidłowe nawyki ruchowe (prawidłowa postawa ciała),
–usprawni czynności samoobsługowe,
– uzyska sprawniejszą kontrolę nad własnymi ruchami, większą precyzję,
– rozróżni i zrozumie bodźce sensoryczne,
– nawiąże właściwe relacje w grupie rówieśniczej, rodzinie.
PRZEWIDYWANE EFEKTY, dla przedszkola:
- wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola poprzez uatrakcyjnienie oraz podniesienie jakości zajęć,
- budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o zdrowie i rozwój dzieci
- podniesienie jakości pracy przedszkola.
TEMATYKA ZAJĘĆ
- Usprawnianie układu przedsionkowego i proprioceptywnego:
Zabawy:
- tor przeszkód,
- ćwiczenia równoważne,
- skoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu, na boki,
- marsz z wymachami rąk i nóg,
- wchodzenie, schodzenie i zeskakiwanie z ławeczki,
- wchodzenie i schodzenie na drabinki
- skłony, przysiady,
- zabawy paluszkowe,
- zabawy w przepychanie i siłowanie się,
- masaż piórkiem, pędzlem,
- przeciąganie liny, zabawy gumą
- chodzenie po różnych fakturach fakturowych.
- Usprawnianie układu dotykowego:
Zabawy:
- dotykanie odpowiednich faktur,
- szukanie ukrytych drobnych przedmiotów w pojemniku z kaszą, ryżem
- zabawa „Pudełko sensoryczne”- wyczuwanie rzeczy bez udziału wzroku,
- chodzenie po ścieżce sensorycznej
- dobieranie w pary (bez udziału wzroku) przedmiotów o różnej fakturze
- Usprawnianie orientacji przestrzennej oraz w schemacie własnego ciała:
- nazywanie i dotykanie części ciała
- rzucanie woreczków wg instrukcji: do góry, do tyłu, w lewo, w prawo w dół,
- układanie przedmiotów wg polecenia: za, pod, obok
- poruszanie wg instrukcji: zrób dwa kroki do przodu, trzy kroki do tyłu, jeden w prawo,
- zabawa w lustro – powtarzanie ruchów drugiej osoby.
- Usprawnianie motoryki małej oraz precyzji palców
- gniecenie różnych faktur,
- zabawy z wykorzystaniem: solnej, gliny, plasteliny, ciastoliny
- nawlekanie makaronu, korali na patyk, sznurek,
- wrzucanie monet do skarbonki,
- wciskanie w tablicę korkową pinezek,
- zbieranie pęsetą drobnych elementów, pomponów, papierowych kulek
- zakręcanie i odkręcanie nakrętek,
- wodzenie palcem po wzorach, szlaczkach, cyfrach, literach z różnych faktur
- Rozwijanie motoryki dużej:
- czołganie się, zabawy bieżne, rzutne, skoczne, pokonywanie przeszkód
- chodzenie po ławeczce, kładce, kamieniach
- chodzenie z woreczkiem na głowie, zabawy z piłką
EWALUACJA INNOWACJI
Sposoby i środki ewaluacji:
Obserwacje dzieci podczas zajęć, uroczystości grupowych , ich aktywność podczas proponowanych działań, obserwacja umiejętności i zaangażowania w sytuacjach zadaniowych
Bibliografia
- 101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej / Tara Delaney ; [przekł. Emilia Skowrońska]. – Gdańsk : Harmonia Universalis – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2016. w 60872
- Aktywacja sensoryczna : holistyczna koncepcja wsparcia osób w podeszłym wieku i cierpiących na demencję / Lore Wehner, Ylva Schwinghammer ; przekład Mateusz Jaśkowiak. – Gdańsk : Harmonia Universalis – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2017. w 61334
- Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci w młodszym wieku szkolnym / Daria Jodzis. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2013. w 58554
- Dziecko a integracja sensoryczna / A. Jean Ayres ; przekł. Juliusz Okuniewski. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2015. w 60013
- Elementy integracji sensorycznej / Marta Szybkowska. – Warszawa : PWN Wydawnictwo Szkolne, 2017. w 61250
- Gry i zabawy we wczesnej interwencji : ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego / Barbara Sher ; przekł. Emilia Bochenek. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2012. w 58192