Nazwa placówki: Przedszkole nr 2 w Koninie
Autor: Patrycja Pawlak
Temat: Myślę, działam – jestem zdrowy
„Czas i zdrowie to dwa cenne skarby, których nie rozpoznajemy i nie doceniamy dopóki się nie wyczerpią.”
B.K.S Iyengar
Data wprowadzenia: 1 września 2022
Adresatami projektu są dzieci z oddziału przedszkolnego I,II oraz chętnych oddziałów z przedszkola. Rozpoczęcie projektu nastąpi 1 września 2022 i trwać będzie do 30 czerwca 2023. Zajęcia w ramach projektu będą odbywać się raz w miesiącu.
CELE PROJEKTU EDUKACYJNEGO:
Cel ogólny:
Rozwijanie postaw prozdrowotnych poprzez stwarzanie sytuacji edukacyjnych polegających na działaniu z warzywami, owocami.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczo – technicznych, wyobraźni twórczej, aktywności poznawczej,
- rozbudzenie ciekawości otaczającym światem przyrody, prowadzenia obserwacji oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zaobserwowanych zjawisk przyrodniczych,
- wspieranie działań prozdrowotnych,
- wdrażanie do pracy z instrukcją,
- rozwijanie zaciekawienia zdrowymi produktami spożywczymi, poznawanie ich walorów odżywczych,
- rozwijanie umiejętności kulinarnych,
PRZEWIDYWANE EFEKTY, dla dziecka:
- wyjaśnia i pracuje z instrukcją,
- wykonuje doświadczenie z zachowaniem bezpieczeństwa
- dokonuje analizy i wyciąga wnioski z przeprowadzanego doświadczenia
- wierzy we własne możliwości
- posługuje się pojęciami przyrodniczymi
- dostrzega zalety dbania o zdrowie
PRZEWIDYWANE EFEKTY, dla przedszkola:
- poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola poprzez współpracę z rodzicami oraz uatrakcyjnienie zajęć edukacyjnych,
- rozwój placówki jako przedszkola promującego zdrowie,
- budowanie autorytetu wśród rodziców jako placówki dbającej o zdrowie dzieci,
TEMATYKA PROJEKTU:
- Jak poprawnie myć ręce?
- Dlaczego warto myć ręce?
- Marchewki pod lupą. Z jakich komórek zbudowany jest korzeń marchewki?
- Burak – czy buraki piją wodę?
- Skurczone kartofle – czy ziemniaki mogą skurczyć się w wodzie?
- Podziemne liście. Co wyrośnie z cebuli, która ma dostateczną ilość wody?
- Jak ważna jest woda dla rzeżuchy?
- Czosnek. Czy z ząbka czosnku wyrośnie roślina?
- Mięta i jej zielony kolor.
- Zmiana koloru. Czy można zobaczyć drogę wody?
Podczas realizacji tego projektu będzie dokonywana ewaluacja bieżąca.
Sposoby i środki ewaluacji:
- obserwacja przedszkolaków podczas wykonywania doświadczeń ( filmy, zdjęcia)
- monitorowanie postępów ( zdjęcia, filmy)
Bibliografia
Gromadzka – Ostrowska J. Edukacja prozdrowotna i promocja zdrowia
Woynarowska B. Edukacja zdrowotna Podręcznik akademicki
101 eksperymentów z roślinami Wydawnictwo Jedność dla dzieci