Innowacja pedagogiczna „Plan daltoński w Krainie Wesołej Zabawy”
AUTOR: Patrycja Pawlak
NOWATORSKI CHARAKTER INNOWACJI
Plan daltoński zakłada indywidualizację procesu wychowania i kształcenia poprzez wdrażanie dzieci do odpowiedzialności, samodzielności, współpracy oraz refleksji. Pedagogika daltońska stwarza dzieciom sytuacje, w których w praktycznym działaniu, własnym wysiłkiem zdobywają życiowe doświadczenie, nawyki i wzory postępowania. Organizator procesu nauczania według planu daltońskiego przekonany o celowości i skuteczności realizowanych zadań i programów, pozwala dzieciom na wszechstronny oraz nieograniczony rozwój. Poprzez zabawę i pracę będą się uczyć, a jednocześnie czerpać radość z odkrywania i doświadczania.
EFEKTY:
Dziecko:
- jest zmotywowane do pracy,
- jest odpowiedzialne za własne działania,
- ma poczucie bezpieczeństwa, wiarę w siebie i zaufanie do dorosłych,
- ocenia proces nabywania wiedzy i umiejętności,
- współpracuje z nauczycielem i rówieśnikami,
- potrafi zarządzać czasem,
- staje się samodzielne, odpowiedzialne, współpracuje z innymi,
- staje się sumienne, obowiązkowe i twórcze,
- zna swoje prawa: do szacunku, nauki, do popełniania błędów, wolności słowa, do własnego zdania, indywidualnego tempa pracy oraz wyboru zadania, miejsca, sposobu i formy działania samodzielnie lub w zespole,
- odnosi sukces edukacyjny.
Nauczyciel:
- świadomie planuje i organizuje proces wychowawczo – dydaktyczny,
- słucha, szanuje i ufa swoim uczniom,
- wykorzystuje talenty swoich uczniów,
- motywuje dzieci do rozwoju swoich umiejętności i zastanawia się wraz z nimi,
- odczuwa przyjemność z pracy z uczniami,
- doskonali swój warsztat pracy,
- uczy się słuchania siebie samego, dokonuje refleksji na temat własnej pracy z dziećmi.