Przedszkole nr 2 w Koninie

Rekrutacja na rok szkolny 2024/2025

Czytaj więcej

Ruch, joga, relaks

Innowacja pedagogiczna „Ruch –Joga – Relaks” – elementy jogi w przedszkolu

Autor: Danuta Andrzejewska

 

Joga jest starożytną praktyką, która łączy ruch z oddechem i koncentracją. Początkowo miała na celu przygotowanie ciała do długiej medytacji. Aktualnie w większości wykorzystywana jest do poprawy zdrowia fizycznego i psychicznego, a więc działa holistycznie. Joga jest wykonywaniem odpowiednich pozycji (asan) oraz tworzeniem z nich sekwencji, w połączeniu z oddechem. Podczas praktyki jogi zwraca się dużą uwagę na pozycję ciała, jego prawidłowe ustawienie oraz precyzyjny ruch. Działania te mają na celu eliminowanie nieprawidłowych i nieergonomicznych ruchów, które wpływają obciążająco na kręgosłup oraz sprzyjają powstawaniu i pogłębianiu się wad postawy. Co więcej każdy ruch jest ściśle powiązany z oddechem (wdech i wydech następuje wyłącznie przez nos). Uczy to prawidłowego toru oddechowego, pogłębiania oddechu i skupieniu się na oddychaniu. Połączeniu ruchu z oddechem wpływa na koncentrację i skupienie uwagi, bez tego nie bylibyśmy w stanie wykonać poprawnie danych pozycji. Co więcej, joga działa terapeutycznie na wielu różnych obszarach. Każda praktyka jogi wpływa kojąco na umysł, wycisza go, relaksuje i uspokaja. Dzięki systematycznemu praktykowaniu jogi jesteśmy bardziej skoncentrowani i spokojni. Jesteśmy w stanie panować nad emocjami, rozpoznawać je i nazywać. Ponad to nasze ciało jest silniejsze, bardziej elastyczne i zdrowsze. Holistyczne działanie jogi jest lekarstwem dla dorosłego i dziecka. Aktualne czasy, stres, pęd, presja, pandemia… powodują, że jesteśmy coraz bardziej zestresowani i spięci. Nie potrafimy się wyciszyć i zrelaksować. Praktyka jogi wpływa kojąco na całe nasze ciało, a także na nasz umysł. Jogę można praktykować wszędzie, wystarczy mata, odpowiedni strój i chęci. 


Opis innowacji:

Ruch jest przejawem życia. Aktywność fizyczna jest naturalną potrzebą człowieka tak samo jak pożywienie czy powietrze. Dla zdrowia przedszkolaka i jego rozwoju psychoruchowego jest on szczególnie ważny. Dzieci w wieku przedszkolnym mają ogromną potrzebę ruchu i ustawicznie szukają okazji do jej zaspokajania.

„Ruch-Joga-Relaks” to wykorzystanie elementów jogi podczas zajęć ruchowych, to cykl zajęć ruchowych, podczas których zostaną wykorzystane elementy jogi. Ma ona na celu poprawę zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci. Na zajęciach przedszkolaki poznają podstawowe pozycje (asany), ich nazewnictwo jest bardzo łatwe, kojarzy się ze światem przyrody, żywiołami, a także różnymi przedmiotami, pozwoli to również na rozbudzenie dziecięcej wyobraźni oraz ułatwi zapamiętywanie. Będą się uczyli poprawnie je wykonywać oraz łączyć w sekwencje. Co więcej dzieci poznają również ogrom zabaw jogowych, dzięki czemu zajęcia będą bardziej atrakcyjne. Przedszkolaki będą miały możliwość korzystania z wielu przyborów  np. różdżki, wałki tapicerskie, klepsydry, piłki jeżyki, jogowe memmory itp. Podczas wykonywania wszystkich ćwiczeń i zabaw dzieci będą przyjmować prawidłową postawę ciała, co pozwoli im wykonywać poprawnie asany. Dzięki temu nastąpi korekta ich wad postawy,    a także uniemożliwi to powstawanie nowych. Intensywnie będą także pracować stopy i ręce, co przyniesie pozytywne skutki na rozwój małej i dużej motoryki np. podczas pisania czy wykonywania prac plastycznych na innych zajęciach, a także ułatwi codzienne funkcjonowanie. Poza ćwiczeniami i zabawami, dzieci poznają bajki jogowe, a także będą tworzyć własne, co rozbudzi ich kreatywność oraz będą mogli wziąć udział w prowadzeniu zajęć. Po każdej praktyce jogi nastąpi relaksacja, dzięki której przedszkolaki będą mogli się wyciszyć oraz uspokoić ciało i umysł. Poznają różne metody relaksacyjne i przekonają się, że relaksacja nie musi być nudna. Na każdych zajęciach zostanie poświęcony czas na rozmowę   z dziećmi. Będziemy rozmawiać o naszych emocjach, nauczymy się je nazywać, rozpoznawać i radzić sobie z nimi. Uświadomimy dzieci w jaki sposób mogą wykorzystać poznane ćwiczenia, aby się odstresować, wyciszyć i uspokoić. Elementy składowe zajęć: – dynamiczna rozgrzewka przy muzyce, – poznanie pozycji jogowych, utrwalanie już poznanych, – zabawy z jogą z wykorzystaniem przyborów, – bajki jogowe, – relaksacja.