Nazwa placówki: Przedszkole nr 2 „Kraina Wesołej Zabawy”
Autor: Anna Świć
Koordynator programu w przedszkolu: Dorota Kurzawa
Temat: Uczymy Dzieci Programować
Data wprowadzenia: 01.10.2022r.
Adresatami programu są dzieci z oddziału przedszkolnego VI Morskie Stworki
Rozpoczęcie programu nastąpi 1 październik 2022 i trwać będzie do 31stycznia 2023. Zajęcia odbywać jeden raz w tygodniu.
CELE PROGRAMU:
Cel ogólny:
- Świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów kodowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji (edukacja przedszkolna)
- Nauka przez zabawę.
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności.
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań.
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro.
- Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
- Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.
- Kształtowanie kompetencji kluczowych.
- Przygotowanie do programowania blokowego.
- Wzbogacenie bazy placówek o materiały dydaktyczno – metodyczne
- Podniesienie prestiżu placówki
- Wykorzystywanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych
- Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych
- Podniesienie kwalifikacji nauczycieli poprzez proponowane im warsztaty online a także udostępniane materiały metodyczne
- Oswojenie lęków związanych z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela
TEMATYKA ZAJĘĆ
Wrzesień:
- Witamy w przedszkolu! Wspominamy wakacyjne przygody,
- Dbamy o swoje bezpieczeństwo w przedszkolu i poza nim,
- Zakodowany ruch drogowy,
- Poznajemy bibliotekę
Październik:
- Zdrowie dobrze zaprogramowane,
- Szukamy jesieni w parku, szukamy jesieni w lesie,
- Jesienne przetwory – sprawdzamy czym jest instrukcja,
- Skąd się bierze muzyka? Zakodowane zabawy z dźwiękiem
Listopad:
- Polska moja Ojczyzna,
- Dom na różne sposoby rozumiany,
- Przygotowanie zwierząt do zimy,
- Pogoda – nasze eksperymenty
Grudzień:
- W świecie zwierząt i ludzi,
- W baśniowej krainie,
- Szczególny czas, czas oczekiwania i świętowania,
Styczeń:
- Coś się kończy, coś się zaczyna. Witaj Nowy Roku!,
- Podróże w czasie,
- Gdybym była babcią, gdybym był dziadkiem…,
- Zaprogramowane sporty zimowe – rola pętli w programowaniu
EWALUACJA
Podczas realizacji tego projektu będzie dokonywana ewaluacja bieżąca i końcowa.
Sposoby i środki ewaluacji:
- obserwacja przedszkolaków podczas wykonywania zadań ( filmy, zdjęcia)
- monitorowanie postępów ( zdjęcia, filmy)
- obserwowanie przedszkolaków podczas zajęć otwartych i warsztatów z rodzicami.
Bibliografia
A.Świć, Kodowanie na dywanie. W przedszkolu, w szkole i w domu, 2017
A.Świć, Kodowanie na dywanie – obrazki w rymowankach ukryte,
A.Świć, Kodowanie na dywanie Vademecum,
A.Świć, Kodowanie nie tylko na dywanie,