Przedszkole nr 2 w Koninie

Rekrutacja na rok szkolny 2024/2025

Czytaj więcej

Z emocjami ci do twarzy

Innowacja pedagogiczna w roku szkolnym 2024/2025

„Z emocjami Ci do twarzy” – elementy bajkoterapii w przedszkolu

AUTOR: Kamila Kubiaczyk

RODZAJ INNOWACJI: organizacyjna, metodyczna

CZAS REALIZACJI: październik 2024 – czerwiec 2025

MIEJSCE: Przedszkole nr 2 w Koninie

GRUPA: V „Motylki” (dzieci 5 i 6-letnie)

Innowacja „Z emocjami Ci do twarzy” zakłada optymalizację procesu rozwijania umiejętności radzenia sobie z emocjami oraz umiejętności społecznych. Narzędziem temu służącym jest bajkoterapia.

Terapia bajką jest metodą pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, wykorzystującą specjalnie dobrane teksty (książki, opowiadania) w celach terapeutycznych, psychoedukacyjnych lub relaksacyjnych. Kluczowym celem leczenia bajką jest praca z emocjami dziecka. Poprzez czytanie bajek emocje mogą być łatwiej zidentyfikowane, nazwane. Bardzo ważna jest rola osoby, która czyta (nauczyciela, rodzica, opiekuna dziecka), która podkreśli aspekt emocjonalny w bajce. Na gruncie polskim, prekursorką w opisywaniu metody bajkoterapii jest Maria Molicka, doktor psychologii klinicznej dziecka.

Bajki wykorzystywane w leczeniu dzielimy na trzy rodzaje:

  • psychoterapeutyczne (służą modyfikowaniu przeżyć dziecka, aby obniżać zbyt wysoki poziom nieprzyjemnych emocji i myśli, a zwiększać zawartość tych pozytywnych, przyjemnych),
  • psychoedukacyjne (skupione są na zmianie zachowania dziecka, by było bardziej społecznie pożądane, adekwatne do danej sytuacji),
  • relaksacyjne (służą osiąganiu przez dziecko niższego poziomu napięcia mięśniowego, emocjonalnego i nerwowego).

Etapy procesu leczenia bajką to czytanie dzieciom, omawianie przeczytanej treści oraz ćwiczenia, zabawy wzmacniające i utrwalające poznane treści, wartości, jakie płyną z bajek terapeutycznych.

Bajka w kontekście bajkoterapii to opowieść o bohaterze i jego perypetiach usnuta tak, aby bohater był w jakimś stopniu bliski młodemu słuchaczowi, a jego przygody kończyły się dobrze. Podobieństwo do bohatera ma pozwolić dziecku utożsamić się z bohaterem i za jego pośrednictwem przeżyć dane problematyczne dla siebie emocje, sytuacje i trudności.

CEL INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ:

Cel ogólny:

– udzielanie wsparcia emocjonalnego,

– tworzenie przestrzeni do rozwijania umiejętności społecznych,

– budowanie poczucia bezpieczeństwa, wsparcia społecznego,

– tworzenie warunków do rozwoju aktywnego słuchania.

Cele szczegółowe:

– rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami nieprzyjemnymi i przyjemnymi,

– wzmacnianie dziecka, wykorzystywanie jego zasobów do twórczego rozwiązywania problemów w różnych sytuacjach,

– zbudowanie wspólnie z dzieckiem strategii radzenia sobie z wyzwaniami,

– rozwijanie umiejętności identyfikacji i nazywania emocji własnych i innych osób,

– oswajanie lęków,

– redukowanie napięcia,

– wdrażanie do komunikowania własnych potrzeb,

– tworzenie warunków do uważnego myślenia.