Innowacja pedagogiczna w roku szkolnym 2024/2025
„Z emocjami Ci do twarzy” – elementy bajkoterapii w przedszkolu
AUTOR: Kamila Kubiaczyk
RODZAJ INNOWACJI: organizacyjna, metodyczna
CZAS REALIZACJI: październik 2024 – czerwiec 2025
MIEJSCE: Przedszkole nr 2 w Koninie
GRUPA: V „Motylki” (dzieci 5 i 6-letnie)
Innowacja „Z emocjami Ci do twarzy” zakłada optymalizację procesu rozwijania umiejętności radzenia sobie z emocjami oraz umiejętności społecznych. Narzędziem temu służącym jest bajkoterapia.
Terapia bajką jest metodą pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, wykorzystującą specjalnie dobrane teksty (książki, opowiadania) w celach terapeutycznych, psychoedukacyjnych lub relaksacyjnych. Kluczowym celem leczenia bajką jest praca z emocjami dziecka. Poprzez czytanie bajek emocje mogą być łatwiej zidentyfikowane, nazwane. Bardzo ważna jest rola osoby, która czyta (nauczyciela, rodzica, opiekuna dziecka), która podkreśli aspekt emocjonalny w bajce. Na gruncie polskim, prekursorką w opisywaniu metody bajkoterapii jest Maria Molicka, doktor psychologii klinicznej dziecka.
Bajki wykorzystywane w leczeniu dzielimy na trzy rodzaje:
- psychoterapeutyczne (służą modyfikowaniu przeżyć dziecka, aby obniżać zbyt wysoki poziom nieprzyjemnych emocji i myśli, a zwiększać zawartość tych pozytywnych, przyjemnych),
- psychoedukacyjne (skupione są na zmianie zachowania dziecka, by było bardziej społecznie pożądane, adekwatne do danej sytuacji),
- relaksacyjne (służą osiąganiu przez dziecko niższego poziomu napięcia mięśniowego, emocjonalnego i nerwowego).
Etapy procesu leczenia bajką to czytanie dzieciom, omawianie przeczytanej treści oraz ćwiczenia, zabawy wzmacniające i utrwalające poznane treści, wartości, jakie płyną z bajek terapeutycznych.
Bajka w kontekście bajkoterapii to opowieść o bohaterze i jego perypetiach usnuta tak, aby bohater był w jakimś stopniu bliski młodemu słuchaczowi, a jego przygody kończyły się dobrze. Podobieństwo do bohatera ma pozwolić dziecku utożsamić się z bohaterem i za jego pośrednictwem przeżyć dane problematyczne dla siebie emocje, sytuacje i trudności.
CEL INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ:
Cel ogólny:
– udzielanie wsparcia emocjonalnego,
– tworzenie przestrzeni do rozwijania umiejętności społecznych,
– budowanie poczucia bezpieczeństwa, wsparcia społecznego,
– tworzenie warunków do rozwoju aktywnego słuchania.
Cele szczegółowe:
– rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami nieprzyjemnymi i przyjemnymi,
– wzmacnianie dziecka, wykorzystywanie jego zasobów do twórczego rozwiązywania problemów w różnych sytuacjach,
– zbudowanie wspólnie z dzieckiem strategii radzenia sobie z wyzwaniami,
– rozwijanie umiejętności identyfikacji i nazywania emocji własnych i innych osób,
– oswajanie lęków,
– redukowanie napięcia,
– wdrażanie do komunikowania własnych potrzeb,
– tworzenie warunków do uważnego myślenia.