Przedszkole nr 2 w Koninie

Czuciaki

Karta innowacji pedagogicznej

 

Tytuł innowacji: CZUCIAKI Z KRAINY EMOCJI – wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci
Rodzaj innowacji: pedagogiczno-metodyczna
Autor/autorzy: Natalia Łasocha, Monika Majewska

Termin realizacji innowacji: rok szkolny 2025/2026, od września 2025 r. do czerwca 2026 r.
Kogo dotyczy innowacja?
Grupa III „Promyki”

Grupa IV „Biedronki”

Nazwa przedszkola i adres przedszkola

Przedszkole nr 2 „Kraina Wesołej Zabawy” w Koninie

ul. Noskowskiego 4

62-510 Konin
Zakres innowacji: podczas wybranych zajęć edukacyjnych

 

 

WSTĘP

Przedszkole to miejsce, w którym dzieci nie tylko zdobywają wiedzę i umiejętności, ale również rozwijają się emocjonalnie. Współczesne tempo życia, presja otoczenia, dostęp do technologii i coraz większe wyzwania społeczne wpływają na sposób, w jaki dzieci wyrażają

i przeżywają emocje.

Dzieci w wieku przedszkolnym nie zawsze potrafią nazwać emocje, zrozumieć je czy adekwatnie wyrazić to, co czują. Potrzebują wsparcia w rozpoznawaniu emocji, budowaniu empatii, wyrażaniu swoich uczuć w akceptowalny sposób oraz w nauce regulowania napięcia emocjonalnego.

Innowacja pedagogiczna „Czuciaki z Krainy Emocji” powstała z myślą o wspieraniu dzieci
w ich rozwoju emocjonalnym w przyjaznej i zabawowej formie. Dzięki niej dzieci poznają postacie reprezentujące różne emocje, odkrywają ich znaczenie, uczą się o nich rozmawiać
i je oswajać.

 

OPIS INNOWACJI

Projekt „Czuciaki z Krainy Emocji” to innowacja pedagogiczna o charakterze psychoedukacyjnym. Jej celem jest wspieranie rozwoju inteligencji emocjonalnej dzieci poprzez wykorzystanie bajek, muzyki, zabaw oraz działań artystycznych.

Dzieci poznają Czuciaki – postacie symbolizujące wybrane emocje takie jakradość (Śmieszka), smutek (Markotek), zdziwienie (Pan Łał), złość (Gniewek), strach (Bojek), znudzenie (Nudek), dumę (Brawojka), zazdrość (Pan Zielonek), wstyd (Tremek), wstręt (Pan Ble), współczucie (Empatek). Każda z postaci zamieszkuje inną wyspę w Krainie Emocji, a ich spotkania

z bohaterami bajek służą jako punkt wyjścia do rozmów, aktywności i wspólnych doświadczeń emocjonalnych.

 

Na czym polega nowatorstwo innowacji?

Dzieci uczą się o emocjach w oparciu o bajki psychoedukacyjne i zabawy tematyczne. Projekt angażuje dzieci w działania, które pozwalają im rozpoznawać, nazywać i regulować emocje

w sposób dostosowany do wieku rozwojowego, bazując na ich naturalnej ciekawości
i potrzebie ekspresji.Dziękibajkowej fabule orazspersonifikowaniu emocji i zobrazowaniu ich w formie sympatycznych stworkówCzuciaków zamieszkujących niezwykłą Krainę Emocji uczestnicyprojektu w przystępny sposób oswoją się z różnymi stanami emocjonalnymi.

Czuciaki uczą rozpoznawania, nazywania i bezpiecznego wyrażania emocji.

Śmieszka z Wyspy Radości promuje śmiech, optymizm i zauważanie pozytywnych rzeczy.

Markotekz Wyspy Smutku pokazuje, że smutek jest naturalny i akceptowany.

Pan Łał z Wyspy Zdziwieniasprawia, że dzieci uczą się ciekawości i otwartości na nowe doświadczenia.

Gniewek z Wyspy Złości pomaga wyrażać złość w bezpieczny sposób.

Bojek z Wyspy Strachuuczy oswajać strach i radzić sobie z lękiem.

Nudekz Wyspy Znudzeniazachęca do kreatywnego reagowania na nudę.

Brawojkaz Wyspy Dumy pokazuje wartość dumy i świętowania osobistych sukcesów.

Pan Zielonek z Wyspy Zazdrości uczy rozumienia zazdrości i przekształcania jej w motywację.

Tremekz Wyspy Wstydu pokazuje, że wstyd to emocja ucząca wrażliwości.

Pan Blez Wyspy Wstrętu wskazuje, że odruch “fuj” chroni przed niebezpieczeństwami.

Empatekz Wyspy Współczucia wzmacnia empatię, zrozumienie i troskę o innych.

 

ZASADY FUNKCJONOWANIA INNOWACJI

Cel główny innowacji:
• rozwijanie kompetencji emocjonalnych dzieci w wieku przedszkolnym

Cele szczegółowe:
• nauka rozpoznawania i nazywania emocji własnych i innych;

• stwarzanie okazji do swobodnego wypowiadania się na temat uczuć i stanów emocjonalnych;
• zrozumienie, że wszystkie emocje są potrzebne i naturalne;
• oswajanie się z trudnymi emocjami poprzez działania twórcze i zabawowe;
• nauka sposobów radzenia sobie z emocjamii ich regulowania;
• rozwijanie empatii wobec siebie i innych;
• budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych;
• wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego;
• integracja dzieci poprzez wspólne działania artystyczne i ruchowe.

Spodziewane efekty:

Dla przedszkola:
• wzbogacenie oferty edukacyjnej o program wspierający zdrowie emocjonalne;
• wzmocnienie współpracy z rodzicami;
• budowanie wizerunku placówki jako wspierającej całościowy rozwój dziecka;
• rozwijanie kompetencji kadry pedagogicznej w obszarze edukacji emocjonalnej.

Dla dzieci:
• umiejętność rozpoznawania inazywania emocji;
• większa samoświadomość i akceptacja siebie;
• otwartość w wyrażaniu uczuć i potrzeb;
• lepsza regulacja emocjonalna i zdolność do radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
• rozwój empatii i pozytywnych relacji w grupie;
• wzrost poczucia bezpieczeństwa i sprawczości.

 

METODY I FORMY PRACY

Metody pracy:
• bajkoterapia i czytanie bajek psychoedukacyjnych;
• rozmowy kierowane, dyskusje, opowiadania;
• zabawy dramowe i teatrzyki z udziałem Czuciaków;
• zajęcia plastyczne, muzyczne, ruchowe;
• gry i zabawy integrujące grupę;
• relaksacje i techniki oddechowe;
• obserwacja, naśladowanie, modelowanie;
• wykorzystanie multimediów – filmy i piosenki.

Formy pracy:
• zajęcia indywidualne i grupowe;
• zajęcia z udziałem rodziców i/lub gości;
• zajęcia warsztatowe;
• działania artystyczne – tworzenie plakatów, prac plastycznych;
• prowadzenie dziennika emocji w formie książeczki emocjonalnej;
• zabawy inscenizacyjne z wykorzystaniem sylwet Czuciaków.

 

EWALUACJA

Poniżej proponowane formy prowadzenia ewaluacji:

• obserwacja dzieci w zakresie rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji oraz umiejętności radzenia sobie z nimi w codziennych sytuacjach;

• kwestionariusz ankiety dla nauczycieli dotyczący zmian w zachowaniu dzieci, poziomu ich otwartości, empatii i rozwoju kompetencji emocjonalnych, a także refleksja nad skutecznością zastosowanych metod i form pracy (propozycja do realizacji przez nauczyciela);

• dokumentowanie przeprowadzonych działań innowacyjnych w postaci zdjęć, filmików
i opisów zamieszczanych na stronie internetowej przedszkola oraz/lub w mediach społecznościowych, a także relacjonowanie przebiegu działań na stronie BLIŻEJ PRZEDSZKOLA;

• przeprowadzenie ankiety dla losowo wybranych rodziców w celu zebrania informacji zwrotnej na temat zauważalnych zmian w zachowaniu dzieci w zakresie wyrażania emocji(propozycja do realizacji przez nauczyciela);

• dokumentacja multimedialna, w tym: certyfikaty za udział w projekcie, zdjęcia prac dzieci, efekty działań plastycznych, nagrania scenek teatralnych z udziałem Czuciaków, książeczki emocji i inne formy aktywności dzieci.