Przedszkole nr 2 w Koninie

Gimnastyka Biedronek

INNOWACJA PEDAGOGICZNA W PRZEDSZKOLU NR 2 „KRAINA WESOŁEJ ZABAWY” W KONINIE

„Gimnastyka Biedronek w zabawach usprawniających motorykę małą i dużą”

Autor: Bernadeta Wieczorek- Strasz

 

1. Informacje ogólne:

Nazwa innowacji: Innowacja Pedagogiczna

Tytuł innowacji: „Gimnastyka Biedronek w zabawach usprawniających motorykę małą
i dużą”

Adresaci: dzieci z grupy „Biedronek” 4-5 latki

Autor innowacji: Bernadeta Wieczorek- Strasz

Miejsce realizacji: Przedszkole nr 2 „Kraina Wesołej Zabawy” w Koninie

Czas trwania: rok szkolny 2025/2026

2. Wstęp

Ręce to jedno z najcenniejszych narzędzi poznania, a co za tym idzie, nabywania nowych umiejętności, czyli rozwoju. Szczególnie wyraźna rola ręki jest w obszarze samoobsługi, komunikacji, w nauce i zabawie.

Ręce nie pracują same, a w połączeniu z tułowiem, wzrokiem, słuchem, dotykiem, bez wpływu nie pozostaje też funkcjonowanie emocjonalne. Dlatego terapia ręki powiązana jest z wieloma dziedzinami m.in. z integracją sensoryczną, pedagogiką, psychologią, fizjoterapią, neurologią, terapią pedagogiczną i arteterapią.

Celem terapii jest zaangażowanie całej kończyny górnej w wykonywanie różnorodnych zadań poprawiających jej funkcjonowanie i doskonalenie ruchów precyzyjnych, w tym także przygotowanie ręki do jednej z najważniejszych funkcji jaką jest pisanie. Terapia ręki to ćwiczenia gimnastyczne całego ciała prowadzące do stabilizacji centralnej i swobodnej pracy kończyn.

3. Charakterystyka innowacji:

Innowacja będzie obejmowała rozwój motoryki małej i dużej, zabawy manipulacyjne oraz ćwiczenia grafomotoryczne poprzedzone ćwiczeniami ruchowymi, usprawnianie współpracy oko – ręka, precyzyjnych ruchów dłoni i palców, umiejętności chwytu i planowania ruchu. Innowacja wychodzi naprzeciw negatywnym skutkom nadmiernego korzystania z telefonów
i tabletów.

4. Cel główny innowacji:

-usprawnianie motoryki małej i dużej,

5. Cele szczegółowe innowacji:

-usprawnia małą  motorykę, czyli precyzyjne ruchy dłoni i palców,

-rozwija funkcję percepcyjno- motoryczne,

-kształtuje współpracę oko-ręka,

-rozwija umiejętność planowania ruchu,

-doznaje wrażeń dotykowych,

-nabywa umiejętność koordynacji pomiędzy dłońmi,

-rozwija zdolność skupiania uwagi, koncentracji,

-kształtuje prawidłową postawę ciała.

6. Narzędzia badawcze:

-obserwacja dziecka,

-analiza wytworów dziecka,

-rozmowa z rodzicami.

7. Działania:

 

L.p.
Działania:
Termin realizacji:
1.
Wzmacnianie mięśni brzucha i grzbietu przykładowe ćwiczenia:

-skłony,

-przysiady,

-brzuszki,

-przenoszenie ciężaru ciała,

-ćwiczenia oddechowe,

-ćwiczenia z elementami metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,

-rysowanie nogami po ścianie,

-turlanie piłki nogami po ścianie,

-turlanie piłki nogami po ścianie,
-ćwiczenia realizowane podczas porannej gimnastyki oraz podczas ćwiczeń gimnastycznych dwa razy w tygodniu,
2.
Ćwiczenia rozruchowe i stymulujące czucie głębokie:

-poruszanie barkami” ruchy okrężne, barki udają wagę, huśtawkę,

-zrzucanie woreczków z ramion,

-wymachy kończyną górną: ruchy okrężne, do przodu, do tyłu, na boki,

-naśladowanie zwierząt,

-wymachy rękoma z użyciem rekwizytów (pomponów, wstążek, chust),

-kręcenie kołami na ramieniu,

-malowanie na dużych powierzchniach,

-zabawy na świeżym powietrzu tzw. orzełki na piasku, śniegu,

-zabawy z chustą animacyjną,

-zabawy z dużą piłką,

-mierzenia za pomocą sznurka,

-gry wieloformatowe typu „twister”,

-tory przeszkód,

-układanie cyfr i liczb z ciała,

– rysowanie oburącz w powietrzu,

– zagadki ruchowe,

-chodzenie po narysowanej linii,

-pokonywanie krótkich dystansów z zamkniętymi oczami,

-ruchy naprzemienne,

-zabawy z „leniwą ósemką”,

-zwroty w określonym kierunku,

-dyktanda ruchowe,

-zabawy ze skakanką , z gumą do grania,

-podczas zajęć edukacyjnych, podczas zajęć popołudniowych,
3.
Ćwiczenia manualne:

-gry z ringo, w kręgle,

-nawijanie włóczki, sznurka na kłębek,

-przerzucanie woreczków z ręki do ręki,

-podrzucanie naprzemienne,

-rzucanie przedmiotów do celu,

-nazywanie i wskazywanie części ciała,

-zamiatanie zmiotką i szufelką,

-przelewanie wody, z kubka do kubka,

-przesypywanie kaszy, piasku, ryżu,

-wyławianie z wody różnych przedmiotów,

-układanie klocków,

-składanie ubrań,

-zabawy typy przybijanki,

-gry z packami np. „Pacnij kreta”,

-ubieranie się, rozbieranie podczas gimnastyki,

-odkręcanie słoiczków, nakrętek, śrubek,

-zabawy w owijanie papierem,
-ćwiczenia wykonywane podczas codziennych czynności, podczas pracy indywidualnej, podczas zabaw swobodnych,

4.
Ćwiczenia manualne:

-konstruowanie i budowanie z klocków, z patyczków, z drucików kreatywnych,

-układanie puzzli,

-zszywanie kartek,

-nawlekanie koralików,

-gry stolikowe typu bierki, pchełki,

-składanie papieru techniką origami,

-wydzieranie z papieru,

-wycinanie nożyczkami,

-stemplowanie,

-dziurkowanie ozdobnymi dziurkaczami,

-lepienie z plasteliny zwierząt, ludzików, wałeczków, kulek, liter, cyfr itp.

-malowanie farbami za pomocą palców i pędzla,

-kalkowanie rysunków,

-rysowanie różnymi przyborami kredkami, kredą, węglem rysunkowym,

-rysowanie patykiem po piasku,

-rysowanie po dużych powierzchniach,

-kolorowanie obrazków w określony sposób np. za pomocą kresek pionowych, poziomych, skośnych,

-obrysowywanie przedmiotów,

-rysowanie z użyciem szablonów,

-rysowanie po śladzie,

-rysowanie szlaczków,

-malowanie świeczką,

-zabawy z klamerkami,

-przewlekanie ze sznurowadeł,

-zabawy paluszkowe,

-wodzenie pacami po literach i cyfrach z papieru ściernego,

-wyginanie cyfr, liter z drucików kreatywnych,

-zabawy z folią bąbelkową,

-wykonywanie różnych postaci z owoc, warzyw, kasztanów,

-gra na instrumentach,

-zabawa typu zdrapywanki,

-labirynty.
– wykonywanie ćwiczeń podczas zajęć , podczas zabaw swobodnych, pracy indywidualnej,
5.
Techniki plastyczne i graficzne wspomagające naukę pisania:

-malowanie farbami za pomocą różnych przedmiotów oraz na różnych powierzchniach,

-malowanie różnymi substancjami typu: pasta do zębów, kreda, tusz, kisiel, budyń, cukier, kawa, kakao,

-nalepianie różnego typu materiałów np. makaronu, patyków, gazet, sznurka,

-stemplowanie różnymi narzędziami,

-tworzenie mas sensorycznych i lepienie z nich różnych kształtów, liter, cyfr,

-origami i różne sztuki składania papieru,

-tworzenie obrazków z nasion, kasz, substancji sypkich,

-wycinanki, wydzieranki,

-wylepianie kulkami z bibuły,

-frottege,

-wydrapywanie w plastelinie,

-decoupage,

-rzeźbienie w glinie, plastelinie, owocach,

– malowanie nitką,

-kalkowanie.

-wykonywanie prac podczas zajęć plastycznych, popołudniowych,
8.Ewaluacja

Celem innowacji jest usprawnienie motoryki dużej i małej u dzieci w najstarszej grupie przedszkolnej. Jest to szczególnie ważne przed pójściem do szkoły. Oceny podjętych działań dokonam poprzez:

1)     Obserwację dzieci w trakcie prowadzonych zajęć.

2)     Informacji zwrotnej od rodziców.

3)     Oceny zaangażowania i aktywności dzieci podczas zajęć.