INNOWACJA PEDAGOGICZNA W PRZEDSZKOLU NR 2 „KRAINA WESOŁEJ ZABAWY” W KONINIE
„Gimnastyka Biedronek w zabawach usprawniających motorykę małą i dużą”
Autor: Bernadeta Wieczorek- Strasz
1. Informacje ogólne:
Nazwa innowacji: Innowacja Pedagogiczna
Tytuł innowacji: „Gimnastyka Biedronek w zabawach usprawniających motorykę małą
i dużą”
Adresaci: dzieci z grupy „Biedronek” 4-5 latki
Autor innowacji: Bernadeta Wieczorek- Strasz
Miejsce realizacji: Przedszkole nr 2 „Kraina Wesołej Zabawy” w Koninie
Czas trwania: rok szkolny 2025/2026
2. Wstęp
Ręce to jedno z najcenniejszych narzędzi poznania, a co za tym idzie, nabywania nowych umiejętności, czyli rozwoju. Szczególnie wyraźna rola ręki jest w obszarze samoobsługi, komunikacji, w nauce i zabawie.
Ręce nie pracują same, a w połączeniu z tułowiem, wzrokiem, słuchem, dotykiem, bez wpływu nie pozostaje też funkcjonowanie emocjonalne. Dlatego terapia ręki powiązana jest z wieloma dziedzinami m.in. z integracją sensoryczną, pedagogiką, psychologią, fizjoterapią, neurologią, terapią pedagogiczną i arteterapią.
Celem terapii jest zaangażowanie całej kończyny górnej w wykonywanie różnorodnych zadań poprawiających jej funkcjonowanie i doskonalenie ruchów precyzyjnych, w tym także przygotowanie ręki do jednej z najważniejszych funkcji jaką jest pisanie. Terapia ręki to ćwiczenia gimnastyczne całego ciała prowadzące do stabilizacji centralnej i swobodnej pracy kończyn.
3. Charakterystyka innowacji:
Innowacja będzie obejmowała rozwój motoryki małej i dużej, zabawy manipulacyjne oraz ćwiczenia grafomotoryczne poprzedzone ćwiczeniami ruchowymi, usprawnianie współpracy oko – ręka, precyzyjnych ruchów dłoni i palców, umiejętności chwytu i planowania ruchu. Innowacja wychodzi naprzeciw negatywnym skutkom nadmiernego korzystania z telefonów
i tabletów.
4. Cel główny innowacji:
-usprawnianie motoryki małej i dużej,
5. Cele szczegółowe innowacji:
-usprawnia małą motorykę, czyli precyzyjne ruchy dłoni i palców,
-rozwija funkcję percepcyjno- motoryczne,
-kształtuje współpracę oko-ręka,
-rozwija umiejętność planowania ruchu,
-doznaje wrażeń dotykowych,
-nabywa umiejętność koordynacji pomiędzy dłońmi,
-rozwija zdolność skupiania uwagi, koncentracji,
-kształtuje prawidłową postawę ciała.
6. Narzędzia badawcze:
-obserwacja dziecka,
-analiza wytworów dziecka,
-rozmowa z rodzicami.
7. Działania:
L.p.
Działania:
Termin realizacji:
1.
Wzmacnianie mięśni brzucha i grzbietu przykładowe ćwiczenia:
-skłony,
-przysiady,
-brzuszki,
-przenoszenie ciężaru ciała,
-ćwiczenia oddechowe,
-ćwiczenia z elementami metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
-rysowanie nogami po ścianie,
-turlanie piłki nogami po ścianie,
-turlanie piłki nogami po ścianie,
-ćwiczenia realizowane podczas porannej gimnastyki oraz podczas ćwiczeń gimnastycznych dwa razy w tygodniu,
2.
Ćwiczenia rozruchowe i stymulujące czucie głębokie:
-poruszanie barkami” ruchy okrężne, barki udają wagę, huśtawkę,
-zrzucanie woreczków z ramion,
-wymachy kończyną górną: ruchy okrężne, do przodu, do tyłu, na boki,
-naśladowanie zwierząt,
-wymachy rękoma z użyciem rekwizytów (pomponów, wstążek, chust),
-kręcenie kołami na ramieniu,
-malowanie na dużych powierzchniach,
-zabawy na świeżym powietrzu tzw. orzełki na piasku, śniegu,
-zabawy z chustą animacyjną,
-zabawy z dużą piłką,
-mierzenia za pomocą sznurka,
-gry wieloformatowe typu „twister”,
-tory przeszkód,
-układanie cyfr i liczb z ciała,
– rysowanie oburącz w powietrzu,
– zagadki ruchowe,
-chodzenie po narysowanej linii,
-pokonywanie krótkich dystansów z zamkniętymi oczami,
-ruchy naprzemienne,
-zabawy z „leniwą ósemką”,
-zwroty w określonym kierunku,
-dyktanda ruchowe,
-zabawy ze skakanką , z gumą do grania,
-podczas zajęć edukacyjnych, podczas zajęć popołudniowych,
3.
Ćwiczenia manualne:
-gry z ringo, w kręgle,
-nawijanie włóczki, sznurka na kłębek,
-przerzucanie woreczków z ręki do ręki,
-podrzucanie naprzemienne,
-rzucanie przedmiotów do celu,
-nazywanie i wskazywanie części ciała,
-zamiatanie zmiotką i szufelką,
-przelewanie wody, z kubka do kubka,
-przesypywanie kaszy, piasku, ryżu,
-wyławianie z wody różnych przedmiotów,
-układanie klocków,
-składanie ubrań,
-zabawy typy przybijanki,
-gry z packami np. „Pacnij kreta”,
-ubieranie się, rozbieranie podczas gimnastyki,
-odkręcanie słoiczków, nakrętek, śrubek,
-zabawy w owijanie papierem,
-ćwiczenia wykonywane podczas codziennych czynności, podczas pracy indywidualnej, podczas zabaw swobodnych,
4.
Ćwiczenia manualne:
-konstruowanie i budowanie z klocków, z patyczków, z drucików kreatywnych,
-układanie puzzli,
-zszywanie kartek,
-nawlekanie koralików,
-gry stolikowe typu bierki, pchełki,
-składanie papieru techniką origami,
-wydzieranie z papieru,
-wycinanie nożyczkami,
-stemplowanie,
-dziurkowanie ozdobnymi dziurkaczami,
-lepienie z plasteliny zwierząt, ludzików, wałeczków, kulek, liter, cyfr itp.
-malowanie farbami za pomocą palców i pędzla,
-kalkowanie rysunków,
-rysowanie różnymi przyborami kredkami, kredą, węglem rysunkowym,
-rysowanie patykiem po piasku,
-rysowanie po dużych powierzchniach,
-kolorowanie obrazków w określony sposób np. za pomocą kresek pionowych, poziomych, skośnych,
-obrysowywanie przedmiotów,
-rysowanie z użyciem szablonów,
-rysowanie po śladzie,
-rysowanie szlaczków,
-malowanie świeczką,
-zabawy z klamerkami,
-przewlekanie ze sznurowadeł,
-zabawy paluszkowe,
-wodzenie pacami po literach i cyfrach z papieru ściernego,
-wyginanie cyfr, liter z drucików kreatywnych,
-zabawy z folią bąbelkową,
-wykonywanie różnych postaci z owoc, warzyw, kasztanów,
-gra na instrumentach,
-zabawa typu zdrapywanki,
-labirynty.
– wykonywanie ćwiczeń podczas zajęć , podczas zabaw swobodnych, pracy indywidualnej,
5.
Techniki plastyczne i graficzne wspomagające naukę pisania:
-malowanie farbami za pomocą różnych przedmiotów oraz na różnych powierzchniach,
-malowanie różnymi substancjami typu: pasta do zębów, kreda, tusz, kisiel, budyń, cukier, kawa, kakao,
-nalepianie różnego typu materiałów np. makaronu, patyków, gazet, sznurka,
-stemplowanie różnymi narzędziami,
-tworzenie mas sensorycznych i lepienie z nich różnych kształtów, liter, cyfr,
-origami i różne sztuki składania papieru,
-tworzenie obrazków z nasion, kasz, substancji sypkich,
-wycinanki, wydzieranki,
-wylepianie kulkami z bibuły,
-frottege,
-wydrapywanie w plastelinie,
-decoupage,
-rzeźbienie w glinie, plastelinie, owocach,
– malowanie nitką,
-kalkowanie.
-wykonywanie prac podczas zajęć plastycznych, popołudniowych,
8.Ewaluacja
Celem innowacji jest usprawnienie motoryki dużej i małej u dzieci w najstarszej grupie przedszkolnej. Jest to szczególnie ważne przed pójściem do szkoły. Oceny podjętych działań dokonam poprzez:
1) Obserwację dzieci w trakcie prowadzonych zajęć.
2) Informacji zwrotnej od rodziców.
3) Oceny zaangażowania i aktywności dzieci podczas zajęć.