Przedszkole nr 2 w Koninie

Gimnastyka przedszkolaka

Nazwa placówki: Przedszkole nr 2 w Koninie „Kraina Wesołej Zabawy”

Autor i prowadząca: Danuta Andrzejewska

Temat: „Gimnastyka przedszkolaka”

Czas trwania: październik 2025r. –czerwiec 2026r.

Rodzaj innowacji: metodyczno-wychowawcza

Adresatami innowacji są dzieci z Przedszkola nr 2 w Koninie – Grupa IV Biedronki

Rozpoczęcie innowacji nastąpi w październiku 2025 i trwać będzie do końca roku przedszkolnego. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą raz w tygodniu podczas zajęć ruchowych.

 

Wstęp:

Innowacja pedagogiczna została stworzona z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym, aby od najmłodszych lat kształtować u nich nawyki prawidłowej postawy oraz wzbudzać zainteresowanie aktywnością fizyczną, a także kształtować podejście do aktywnego i zdrowego trybu życia.

Powszechnie wiadomo, że na zdrowie dziecka i dorosłych wpływa wiele czynników, między innymi prawidłowe żywienie, aktywność fizyczna oraz higiena osobista. Realizując program innowacji będę uwrażliwiała dzieci i rodziców na kształtowanie wszystkich wymienionych czynników, jednak skupię się głównie na aktywności fizycznej z elementami gimnastyki korekcyjnej.

Ruch jest podstawowym bodźcem rozwojowym. Dzięki aktywności ruchowej dziecko poznaje otoczenie i opanowuje nowe umiejętności. Ruch wpływa stymulująco na rozwój dziecka. Więcej –jest jednym ze wskaźników rozwoju i zdrowia.

Okres przedszkolny jest szczególnie znaczący dla kształtowania motoryczności dziecka. Dziecko nabywa wówczas pewnych umiejętności, które w dalszych etapach życia jedynie doskonali. W okresie tym aktywność ruchowa przyczynia się w znacznym stopniu do wzmocnienia odporności organizmu na szkodliwy wpływ czynników środowiskowych, a umiejętności ruchowe często wyznaczają pozycję dziecka w grupie rówieśniczej. Dlatego troska o prawidłowy rozwój fizyczny dziecka, o zapewnienie mu odpowiedniej ilości wszechstronnego ruchu jest działaniem na rzecz szeroko pojętego zdrowia dziecka – zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego.

 

 

Opis innowacji

Innowacja zakłada włączenie rodziców w wyrabianie nawyku przyjmowania prawidłowej postawy podczas wykonywania codziennych czynności, a także kształtowanie nawyków prowadzenia zdrowego trybu życia. W ramach innowacji zostaną przeprowadzone prelekcji, udostępniane ciekawe artykuły, opracowane ulotki zachęcające do wspólnego aktywnego spędzania czasu wolnego.

W celu uatrakcyjnienia innowacji oraz wzbudzeniu motywacji do działania zaplanowane zostało spotkanie z fizjoterapeutą oraz dietetykiem. Wzbogacą one wiedzę dzieci na temat zdrowego stylu życia.

Innowacja „Gimnastyka przedszkolaka” to dla dzieci przede wszystkim dobra zabawa i ciekawa przygoda, której efektem będą właściwie ukształtowane nawyki podczas przyjmowania prawidłowej postawy ciała oraz podejścia do zdrowego i aktywnego trybu życia.

I. OPIS, ZAKRES I MIEJSCE PROJEKTU

Autorka: mgr Danuta Andrzejewska

Realizator: Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i będzie realizowany w grupie dzieci 4,5-letnich Biedronki

Warunki realizacji:

Innowacja będzie realizowana w przedszkolu, w sali przystosowanej do ćwiczeń.

Dzieci przed każdymi zajęciami, będą przebierały się w strój gimnastyczny oraz będą zdejmowały obuwie. Zajęcia będą prowadzone raz w tygodniu, jako ćwiczenia ruchowe z wplecionymi elementami gimnastyki korekcyjnej.

Do zajęć będą wykorzystywane sprzęty zgromadzone w zasobach przedszkola: woreczki, szarfy, skakanki,laski, piłki gumowe, drabinki, materace, ścieżki sensoryczne, ławka, równoważnia gimnastyczna, pochylnia, piłki sensoryczne, szczudła, krążki, pachołki, koce, oraz inne niezbędne przybory i przyrządy gimnastyczne, a także przydatne przedmioty codziennego użytku.

W czasie sprzyjających warunków atmosferycznych do ćwiczeń wykorzystywany będzie także teren przedszkolnego placu zabaw, wyposażony w różnego rodzaju sprzęty i akcesoria to ćwiczeń.

Czas trwania: październik 2025 – czerwiec 2026

II. UZASADNIENIE POTRZEBY WPROWADZENIA PROJEKTU

Inspiracją do tworzenia innowacji było uatrakcyjnienie codziennych ćwiczeń ruchowych realizowanych w ramach podstawy programowej o dodatkowe elementy ćwiczeń korekcyjnych z użyciem różnych przyrządów i przyborów. Zauważyłam również, że na przestrzeni lat już u tak małych dzieci można zaobserwować „siedzący tryb życia”, przyjmowanie nieprawidłowej postawy ciała podczas siedzenia przy stole (spożywania posiłków, wykonywania zadań w kartach pracy), a także coraz większe trudności w wykonywaniu ćwiczeń rozciągających. Chcę również zachęcić dzieci i rodziców do aktywnego spędzania czasu, a także zwracania uwagę na postawę, jaką dzieci przyjmują podczas wykonywania codziennych czynności.

Istotnym czynnikiem uzasadniającym wprowadzenie innowacji jest baza przedszkola, a także osobna sala do zabaw ruchowych, sensorycznych i gimnastycznych.

Wykorzystanie zdobytej wiedzy podczas studiów podyplomowych –Gimnastyka korekcyjna w wychowaniu zdrowotnym, zmotywowały mnie do opracowania i realizowania innowacji.

 

III. CELE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

Cel główny:

·       Kształtowanie poprawnych nawyków postawy własnego ciała oraz zdrowego trybu życia.

Cele ogólne:

·       Kształtowanie nawyku utrzymania poprawnej postawy ciała.

·       Wzmacnianie określonych grup mięśniowych (szyi, tułowia, brzucha, nóg, stóp).

·       Wyrabianie ruchomości w stawach.

·       Kształtowanie koordynacji ruchowej.

·       Doskonalenie pracy układu nerwowego.

Cele operacyjne:

Dziecko:

·       Przyjmuje prawidłową postawę ciała podczas zabaw i ćwiczeń,

·       Zna zabawy i gry ruchowe.

·       Współpracuje i utożsamia się z grupą.

·       Rozwija swoją aktywność ruchową.

·       Zachowuje bezpieczeństwo podczas zabawy i gry ruchowej.

·       Wykorzystuje przybory podczas zabawy.

·       Wzmacnia wiarę we własne siły.

.

IV. SPOSOBY REALIZACJI

METODY , które będą stosowane w czasie prowadzenia zajęć to:

 

1. Metoda naśladowcza ścisła – polega na ścisłym odtwarzaniu demonstrowanego wzorca ruchowego.

2. Metoda zabawowo – naśladowcza – polega na naśladowaniu ruchów zwierząt, roślin, pracy dorosłych, itp.

3. Metoda zabawowo – klasyczna – polega na prowadzeniu zajęć [poprzez gry i zabawy ruchowe, dobrane wg odpowiednich zasad i dostosowane do określonej wady.

4. Metoda bezpośredniej celowości ruchu – polega na wykonywaniu przez dziecko szeregu postawionych zadań, stanowiących dla niego bezpośredni, zrozumiały i zwykle atrakcyjny cel.

5. Metoda opowieści ruchowej – polega na naśladowaniu ruchami czynności występujących w opowieści lub bajce. Opowiadanie musi  odpowiadać zamierzonemu rodzajowi ruchu, który ma być  przez dzieci naśladowany.

 

 

FORMY PROWADZENIA ZAJĘĆ

– dotyczą strony organizacyjnej przebiegu ćwiczeń w czasie i przestrzeni i są ściśle związane z metodami realizacji zadań. Wybór odpowiedniej formy dla realizacji planowanych zadań zależy od: zaawansowania sprawnościowego dzieci, ich wieku, liczby ćwiczących, miejsca prowadzenia zajęć, możliwości wykorzystania sprzętu, urządzeń i przyborów.

1. Forma frontalna – polega na takiej organizacji zajęć, podczas której dzieci w tym samym czasie wykonują to samo ćwiczenie, a prowadzący, mając ich  w polu widzenia, kieruje nimi.

2. Forma zajęć w zespołach – polega na tym, że ćwiczenia odbywają się w kilku grupach, przy czym dzieci każdego zespołu realizują odrębne zadania.

3. Forma stacyjno – obwodowa – występuje wtedy, gdy dzieci ćwiczą na stanowiskach zwanych stacjami, pojedynczo lub w małych grupach, mają do wykonania określoną liczbę powtórzeń lub określony czas ćwiczenia i dokonują zmiany poszczególnych stacji.

4. Forma ćwiczeń ze współćwiczącym – jest jedną z form intensyfikacji zajęć oraz zwiększenia ich atrakcyjności i efektywności. Ćwiczący, dzięki wzajemnej współpracy, kształtują odpowiednią – poprawną formę ruchu, wdrażają się do wzajemnej ochrony i pomocy w czasie ćwiczeń, rozwijają poczucie odpowiedzialności  za siebie i partnera.

Gimnastyka korekcyjna jest częścią wychowania fizycznego, ale jednocześnie jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane ćwiczenia mają doprowadzić do korekcji postawy ciała.

Ważny jest dobór pozycji wyjściowych. Można wymienić między innymi:

·        leżenie tyłem (na plecach),

·        leżenie przodem (na brzuchu),

·        pozycja niska Klappa,

·        pozycja średnia Klappa,

·        klęk podparty,

·        klęk prosty,

·        siad klęczny,

·        siad skulny,

·        siad ugięty,

·        siad skrzyżny,

·        siad prosty,

·        stanie.

 

W wykonywaniu ćwiczeń korekcyjnych główna uwaga powinna być zwrócona na poprawność wykonywania, to znaczy na przyjęcie i utrzymanie w czasie ćwiczenia pozycji skorygowanej. Musi być ona widoczna:

·       w pozycji wyjściowej,

·       w czasie ruchu,

·       w pozycji końcowej,

·       w czasie przerw między ćwiczeniami.

Prowadzone ćwiczenia są przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym. Podzielone zostały na ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała oraz ćwiczenia zapobiegające płaskostopiu.

Ważną rolę w wykonywaniu ćwiczeń korekcyjnych odgrywa oddychanie. Dużą grupę ćwiczeń w korektywie stanowią ćwiczenia izometryczne, w czasie wykonywania których występuje tendencja do wstrzymywania oddechu. W ćwiczeniach tych należy zwrócić szczególną uwagę na wydech. Można to osiągnąć przez polecenie dziecku:

– głośnego syczenia (długie wymawianie głoski „s”),

– głośnego liczenia (np. do 10),

– śpiewania lub recytowania wierszyka.

Ćwiczenia oddechowe służą:

·        Poprawie ruchomości i kształtu klatki piersiowej.

·        Zwiększeniu pojemności życiowej i wentylacji płuc.

·        Usprawnieniu oddychania.

 

Przykłady ćwiczeń korekcyjnych to:

·        ćwiczenia rozciągające mięśnie przykurczowe

·        rozciąganie mm trójgłowych łydek,

·        wzmacnianie mm ściągających łopatki,

·        wzmacnianie mm brzucha,

·        rozciąganie mm piersiowych,

·        ćwiczenia wzmacniające mięśnie wysklepiające w odciążeniu

·        wzmacnianie mm wysklepiających stopy,

·        wzmacnianie mm pośladkowych,

·        nauka poprawnego chodu.

 

V. SPODZIEWANE EFEKTY

Korzyści płynące z realizacji innowacji:

Dla dziecka:

– potrafi dbać o prawidłową sylwetkę;

– zna bezpieczne zasady używania sprzętów gimnastycznych;

– rozumie polecenia dotyczące stawianych przed nim zadań;

– uświadamia sobie wartości i korzyści wynikające z uprawiania sportu, odpoczynku

i zdrowego żywienia;

– aktywnie uczestniczy w zajęciach ruchowych;

– stawia czoła nowym wyzwaniom

– samokontrola i samodyscyplina;

– bez ingerencji świadomości utrzymuje skorygowaną i prawidłową postawę podczas zabawy, pozycji siedzącej oraz w czasie ruchu;

Dla nauczycieli:

– poszerzenie wiedzy z zakresu wad postawy i ich profilaktyki;

– zwiększenie świadomości o obecności wad postawy i wynikających z nich zagrożeń;

– możliwość obserwacji swoich podopiecznych;

Dla przedszkola:

– możliwość aktywnej współpracy z rodzicami (konsultacje) i podzielenia się spostrzeżeniami nauczycieli dotyczącymi zauważonych wad w postawie dzieci;

– zwiększenie zakresu zajęć ruchowych dla dzieci w przedszkolu;

– promocja przedszkola;

VI. EWALUACJA

Podsumowaniem innowacji będzie zorganizowanie „Sportowego pikniku”, podczas którego dzieci będą brały udział w różnych konkurencjach sportowych oraz odpowiadały na pytania „Quizu” na temat zdrowego stylu życia. Opracowanie i przeprowadzenie ankiety dla rodziców.