Nazwa placówki: Przedszkole nr 2 w Koninie „Kraina Wesołej Zabawy”
Autor i prowadząca: Danuta Andrzejewska
Temat: „Gimnastyka przedszkolaka”
Czas trwania: październik 2025r. –czerwiec 2026r.
Rodzaj innowacji: metodyczno-wychowawcza
Adresatami innowacji są dzieci z Przedszkola nr 2 w Koninie – Grupa IV Biedronki
Rozpoczęcie innowacji nastąpi w październiku 2025 i trwać będzie do końca roku przedszkolnego. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą raz w tygodniu podczas zajęć ruchowych.
Wstęp:
Innowacja pedagogiczna została stworzona z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym, aby od najmłodszych lat kształtować u nich nawyki prawidłowej postawy oraz wzbudzać zainteresowanie aktywnością fizyczną, a także kształtować podejście do aktywnego i zdrowego trybu życia.
Powszechnie wiadomo, że na zdrowie dziecka i dorosłych wpływa wiele czynników, między innymi prawidłowe żywienie, aktywność fizyczna oraz higiena osobista. Realizując program innowacji będę uwrażliwiała dzieci i rodziców na kształtowanie wszystkich wymienionych czynników, jednak skupię się głównie na aktywności fizycznej z elementami gimnastyki korekcyjnej.
Ruch jest podstawowym bodźcem rozwojowym. Dzięki aktywności ruchowej dziecko poznaje otoczenie i opanowuje nowe umiejętności. Ruch wpływa stymulująco na rozwój dziecka. Więcej –jest jednym ze wskaźników rozwoju i zdrowia.
Okres przedszkolny jest szczególnie znaczący dla kształtowania motoryczności dziecka. Dziecko nabywa wówczas pewnych umiejętności, które w dalszych etapach życia jedynie doskonali. W okresie tym aktywność ruchowa przyczynia się w znacznym stopniu do wzmocnienia odporności organizmu na szkodliwy wpływ czynników środowiskowych, a umiejętności ruchowe często wyznaczają pozycję dziecka w grupie rówieśniczej. Dlatego troska o prawidłowy rozwój fizyczny dziecka, o zapewnienie mu odpowiedniej ilości wszechstronnego ruchu jest działaniem na rzecz szeroko pojętego zdrowia dziecka – zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego.
Opis innowacji
Innowacja zakłada włączenie rodziców w wyrabianie nawyku przyjmowania prawidłowej postawy podczas wykonywania codziennych czynności, a także kształtowanie nawyków prowadzenia zdrowego trybu życia. W ramach innowacji zostaną przeprowadzone prelekcji, udostępniane ciekawe artykuły, opracowane ulotki zachęcające do wspólnego aktywnego spędzania czasu wolnego.
W celu uatrakcyjnienia innowacji oraz wzbudzeniu motywacji do działania zaplanowane zostało spotkanie z fizjoterapeutą oraz dietetykiem. Wzbogacą one wiedzę dzieci na temat zdrowego stylu życia.
Innowacja „Gimnastyka przedszkolaka” to dla dzieci przede wszystkim dobra zabawa i ciekawa przygoda, której efektem będą właściwie ukształtowane nawyki podczas przyjmowania prawidłowej postawy ciała oraz podejścia do zdrowego i aktywnego trybu życia.
I. OPIS, ZAKRES I MIEJSCE PROJEKTU
Autorka: mgr Danuta Andrzejewska
Realizator: Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i będzie realizowany w grupie dzieci 4,5-letnich Biedronki
Warunki realizacji:
Innowacja będzie realizowana w przedszkolu, w sali przystosowanej do ćwiczeń.
Dzieci przed każdymi zajęciami, będą przebierały się w strój gimnastyczny oraz będą zdejmowały obuwie. Zajęcia będą prowadzone raz w tygodniu, jako ćwiczenia ruchowe z wplecionymi elementami gimnastyki korekcyjnej.
Do zajęć będą wykorzystywane sprzęty zgromadzone w zasobach przedszkola: woreczki, szarfy, skakanki,laski, piłki gumowe, drabinki, materace, ścieżki sensoryczne, ławka, równoważnia gimnastyczna, pochylnia, piłki sensoryczne, szczudła, krążki, pachołki, koce, oraz inne niezbędne przybory i przyrządy gimnastyczne, a także przydatne przedmioty codziennego użytku.
W czasie sprzyjających warunków atmosferycznych do ćwiczeń wykorzystywany będzie także teren przedszkolnego placu zabaw, wyposażony w różnego rodzaju sprzęty i akcesoria to ćwiczeń.
Czas trwania: październik 2025 – czerwiec 2026
II. UZASADNIENIE POTRZEBY WPROWADZENIA PROJEKTU
Inspiracją do tworzenia innowacji było uatrakcyjnienie codziennych ćwiczeń ruchowych realizowanych w ramach podstawy programowej o dodatkowe elementy ćwiczeń korekcyjnych z użyciem różnych przyrządów i przyborów. Zauważyłam również, że na przestrzeni lat już u tak małych dzieci można zaobserwować „siedzący tryb życia”, przyjmowanie nieprawidłowej postawy ciała podczas siedzenia przy stole (spożywania posiłków, wykonywania zadań w kartach pracy), a także coraz większe trudności w wykonywaniu ćwiczeń rozciągających. Chcę również zachęcić dzieci i rodziców do aktywnego spędzania czasu, a także zwracania uwagę na postawę, jaką dzieci przyjmują podczas wykonywania codziennych czynności.
Istotnym czynnikiem uzasadniającym wprowadzenie innowacji jest baza przedszkola, a także osobna sala do zabaw ruchowych, sensorycznych i gimnastycznych.
Wykorzystanie zdobytej wiedzy podczas studiów podyplomowych –Gimnastyka korekcyjna w wychowaniu zdrowotnym, zmotywowały mnie do opracowania i realizowania innowacji.
III. CELE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Cel główny:
· Kształtowanie poprawnych nawyków postawy własnego ciała oraz zdrowego trybu życia.
Cele ogólne:
· Kształtowanie nawyku utrzymania poprawnej postawy ciała.
· Wzmacnianie określonych grup mięśniowych (szyi, tułowia, brzucha, nóg, stóp).
· Wyrabianie ruchomości w stawach.
· Kształtowanie koordynacji ruchowej.
· Doskonalenie pracy układu nerwowego.
Cele operacyjne:
Dziecko:
· Przyjmuje prawidłową postawę ciała podczas zabaw i ćwiczeń,
· Zna zabawy i gry ruchowe.
· Współpracuje i utożsamia się z grupą.
· Rozwija swoją aktywność ruchową.
· Zachowuje bezpieczeństwo podczas zabawy i gry ruchowej.
· Wykorzystuje przybory podczas zabawy.
· Wzmacnia wiarę we własne siły.
.
IV. SPOSOBY REALIZACJI
METODY , które będą stosowane w czasie prowadzenia zajęć to:
1. Metoda naśladowcza ścisła – polega na ścisłym odtwarzaniu demonstrowanego wzorca ruchowego.
2. Metoda zabawowo – naśladowcza – polega na naśladowaniu ruchów zwierząt, roślin, pracy dorosłych, itp.
3. Metoda zabawowo – klasyczna – polega na prowadzeniu zajęć [poprzez gry i zabawy ruchowe, dobrane wg odpowiednich zasad i dostosowane do określonej wady.
4. Metoda bezpośredniej celowości ruchu – polega na wykonywaniu przez dziecko szeregu postawionych zadań, stanowiących dla niego bezpośredni, zrozumiały i zwykle atrakcyjny cel.
5. Metoda opowieści ruchowej – polega na naśladowaniu ruchami czynności występujących w opowieści lub bajce. Opowiadanie musi odpowiadać zamierzonemu rodzajowi ruchu, który ma być przez dzieci naśladowany.
FORMY PROWADZENIA ZAJĘĆ
– dotyczą strony organizacyjnej przebiegu ćwiczeń w czasie i przestrzeni i są ściśle związane z metodami realizacji zadań. Wybór odpowiedniej formy dla realizacji planowanych zadań zależy od: zaawansowania sprawnościowego dzieci, ich wieku, liczby ćwiczących, miejsca prowadzenia zajęć, możliwości wykorzystania sprzętu, urządzeń i przyborów.
1. Forma frontalna – polega na takiej organizacji zajęć, podczas której dzieci w tym samym czasie wykonują to samo ćwiczenie, a prowadzący, mając ich w polu widzenia, kieruje nimi.
2. Forma zajęć w zespołach – polega na tym, że ćwiczenia odbywają się w kilku grupach, przy czym dzieci każdego zespołu realizują odrębne zadania.
3. Forma stacyjno – obwodowa – występuje wtedy, gdy dzieci ćwiczą na stanowiskach zwanych stacjami, pojedynczo lub w małych grupach, mają do wykonania określoną liczbę powtórzeń lub określony czas ćwiczenia i dokonują zmiany poszczególnych stacji.
4. Forma ćwiczeń ze współćwiczącym – jest jedną z form intensyfikacji zajęć oraz zwiększenia ich atrakcyjności i efektywności. Ćwiczący, dzięki wzajemnej współpracy, kształtują odpowiednią – poprawną formę ruchu, wdrażają się do wzajemnej ochrony i pomocy w czasie ćwiczeń, rozwijają poczucie odpowiedzialności za siebie i partnera.
Gimnastyka korekcyjna jest częścią wychowania fizycznego, ale jednocześnie jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane ćwiczenia mają doprowadzić do korekcji postawy ciała.
Ważny jest dobór pozycji wyjściowych. Można wymienić między innymi:
· leżenie tyłem (na plecach),
· leżenie przodem (na brzuchu),
· pozycja niska Klappa,
· pozycja średnia Klappa,
· klęk podparty,
· klęk prosty,
· siad klęczny,
· siad skulny,
· siad ugięty,
· siad skrzyżny,
· siad prosty,
· stanie.
W wykonywaniu ćwiczeń korekcyjnych główna uwaga powinna być zwrócona na poprawność wykonywania, to znaczy na przyjęcie i utrzymanie w czasie ćwiczenia pozycji skorygowanej. Musi być ona widoczna:
· w pozycji wyjściowej,
· w czasie ruchu,
· w pozycji końcowej,
· w czasie przerw między ćwiczeniami.
Prowadzone ćwiczenia są przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym. Podzielone zostały na ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała oraz ćwiczenia zapobiegające płaskostopiu.
Ważną rolę w wykonywaniu ćwiczeń korekcyjnych odgrywa oddychanie. Dużą grupę ćwiczeń w korektywie stanowią ćwiczenia izometryczne, w czasie wykonywania których występuje tendencja do wstrzymywania oddechu. W ćwiczeniach tych należy zwrócić szczególną uwagę na wydech. Można to osiągnąć przez polecenie dziecku:
– głośnego syczenia (długie wymawianie głoski „s”),
– głośnego liczenia (np. do 10),
– śpiewania lub recytowania wierszyka.
Ćwiczenia oddechowe służą:
· Poprawie ruchomości i kształtu klatki piersiowej.
· Zwiększeniu pojemności życiowej i wentylacji płuc.
· Usprawnieniu oddychania.
Przykłady ćwiczeń korekcyjnych to:
· ćwiczenia rozciągające mięśnie przykurczowe
· rozciąganie mm trójgłowych łydek,
· wzmacnianie mm ściągających łopatki,
· wzmacnianie mm brzucha,
· rozciąganie mm piersiowych,
· ćwiczenia wzmacniające mięśnie wysklepiające w odciążeniu
· wzmacnianie mm wysklepiających stopy,
· wzmacnianie mm pośladkowych,
· nauka poprawnego chodu.
V. SPODZIEWANE EFEKTY
Korzyści płynące z realizacji innowacji:
Dla dziecka:
– potrafi dbać o prawidłową sylwetkę;
– zna bezpieczne zasady używania sprzętów gimnastycznych;
– rozumie polecenia dotyczące stawianych przed nim zadań;
– uświadamia sobie wartości i korzyści wynikające z uprawiania sportu, odpoczynku
i zdrowego żywienia;
– aktywnie uczestniczy w zajęciach ruchowych;
– stawia czoła nowym wyzwaniom
– samokontrola i samodyscyplina;
– bez ingerencji świadomości utrzymuje skorygowaną i prawidłową postawę podczas zabawy, pozycji siedzącej oraz w czasie ruchu;
Dla nauczycieli:
– poszerzenie wiedzy z zakresu wad postawy i ich profilaktyki;
– zwiększenie świadomości o obecności wad postawy i wynikających z nich zagrożeń;
– możliwość obserwacji swoich podopiecznych;
Dla przedszkola:
– możliwość aktywnej współpracy z rodzicami (konsultacje) i podzielenia się spostrzeżeniami nauczycieli dotyczącymi zauważonych wad w postawie dzieci;
– zwiększenie zakresu zajęć ruchowych dla dzieci w przedszkolu;
– promocja przedszkola;
VI. EWALUACJA
Podsumowaniem innowacji będzie zorganizowanie „Sportowego pikniku”, podczas którego dzieci będą brały udział w różnych konkurencjach sportowych oraz odpowiadały na pytania „Quizu” na temat zdrowego stylu życia. Opracowanie i przeprowadzenie ankiety dla rodziców.