Przedszkole nr 2 w Koninie

Kodowanie na dywanie

Projekt edukacyjny w grupie dzieci 5,6-letnich

KODOWANIE NA DYWANIE TO SUPER ZABAWA

Opracowała: Danuta Andrzejewska Kamila Kubiaczyk

Konin 2025/2026

OPIS PROJEKTU

Kodowanie ma na celu przede wszystkim naukę kreatywnego rozwiązywania problemów z wykorzystaniem narzędzi wywodzących się                               z informatyki – ale nie tylko. Kodowanie to także uczenie dzieci podstawowych umiejętności, które będą wykorzystywane w dorosłym życiu. Zainteresowanie dzieci kreatywnym, eksperymentalnym podejściem do problemów pozwala na zharmonizowany rozwój i nastawienie dzieci na nowoczesne rozwiązywanie zadań. Kodowanie rozwija kompetencje miękkie (umiejętność pracy zespołowej, logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów).

Nauka kodowania poprzez zabawę bez drogich pomocy edukacyjnych, robotów i komputerów to doskonały sposób poznania języka programowania. Takie wspólne zabawy już na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym uczą logicznego myślenia, przewidywania, wnioskowania, planowania i dostrzegania zależności. Wiedza z zakresu programowania to szansa na rozwinięcie kompetencji, które przydadzą się w każdym zawodzie. Takie umiejętności jak współpraca w grupie, umiejętność rozwiązywania problemów, przewidywania, czy logicznego myślenia to tylko niektóre z wielu kompetencji, które możemy trenować razem z dziećmi podczas zabaw w kodowanie. Jednak z powodu powszechnego poglądu, że programowanie jest bardzo trudne, a przez to dla wielu nieosiągalne, wciąż dziedzina ta nie jest zbyt popularna. Języka programowania da się nauczyć, podczas wspólnych zabaw, które mogą być atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu.

KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI KODOWANIA UCZY:

·        Przewidywania skutków czynności manipulacyjnych na przedmiotach.

·        Wnioskowania o wprowadzonych i obserwowanych zmianach.

·        Grupowania, klasyfikowania, uogólniania i porównywania.

·        Wznoszenia konstrukcji.

·        Tworzenia kompozycji.

·        Zainteresowania urządzeniami technicznymi i stosowania zasad bezpiecznego korzystania z nich.

·        Kształci szeroko rozumiane pojęcia i umiejętności matematyczne, polonistyczne, przyrodnicze, artystyczne.

·        Umiejętności korelacji różnorodnych działań.

·        Skutecznej komunikacji z innymi i współdziałania.

·        Rozumienie sensu informacji podanych w formie uproszczonych rysunków, oznaczeń, symboli.

METODY PRACY

·        Czynne: zabawy badawcze, eksperymenty,

·        Aktywne: burza mózgów, samodzielnego działania, rozwiązywanie stawianych zadań,

·        Oglądowe: pokaz, obserwacja, instrukcje,

·        Słowne: rozmowa, dyskusja, wiersze, zagadki, opowiadania.

FORMY ORGANIZACYJNE:

·        Zbiorowa z całą grupą,

·        Indywidualna,

·        Praca w parach i małych zespołach.

POMOCE DYDAKTYCZNE:

·        Plansza do kodowania, kolorowe kubeczki,

·        Obrazki – ilustracje tematyczne (zwierzęta, rośliny, pojazdy, zabawki, owoce, warzywa, figury, kształty),

·        Cyfry od 1 do 9,

·        Klocki ruchu: strzałki, START, STOP,

·        Chusta animacyjna, instrukcje w formie graficznej, wiersze – rymowanki „Czapka”, „Zamek”, karty pracy,

·        Plansze z kodami dla każdego dziecka, kolorowe woreczki.

TEMATYKA ZAJĘĆ:

Tematyka zajęć projektu została w dużej mierze skorelowana z obchodami świąt nietypowych i realizowana będzie w poszczególnych miesiącach ich występowania:

·        Wrzesień : Dzień Kropki, Dzień Przedszkolaka,

·        Październik: Dzień Drzewa,

·        Listopad: Dzień Pluszowego Misia, Święto Niepodległości,

·        Grudzień: Mikołajki,

·        Styczeń: Dzień Babci i Dziadka,

·        Luty: Dzień Kota,

·        Marzec: Powitanie Wiosny,

·        Kwiecień: Dzień Ziemi,

·        Maj: Dzień Książki,

·        Czerwiec: Dzień Dziecka.

Pozostałe zajęcia skorelowane zostały z tematyką kompleksową realizowaną w poszczególnych miesiącach.