ZASADY INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ NAZWA INNOWACJI:
Mali Einsteini – doświadczenia i eksperymenty w edukacji elementarnej
AUTORZY INNOWACJI: Dorota Kurzawa, Anna Wesołowska-Kostrzak
RODZAJ INNOWACJI: Metodyczna
PRZEWIDYWANY CZAS REALIZACJI INNOWACJI: wrzesień 2025 – czerwiec 2026
ZAKRES INNOWACJI:
Innowacją zostaną objęte dzieci pięcioletnie oraz dzieci trzy- czteroletnie uczęszczające do Przedszkola nr 2 w Koninie.
ZAKRES MERYTORYCZNY INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ:
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej:
Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka.I chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki awiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem dowiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji. Propozycja wprowadzenia niniejszej innowacji uwzględniatreści dlawszechstronnego rozwoju dziecka i zagadnienia związane z przyrodą nieożywioną i dziecięcymieksperymentami w dziedzinie techniki.
Założenia innowacji:
Innowacyjność pedagogiczno – metodyczna polegać będzie na przeprowadzaniu zajęć przez nauczycieliz wykorzystaniemróżnorodnych metod zabawowych i twórczych z elementami eksperymentowania, badania, odkrywania, obserwowania, doświadczania, stawiania pytań i formułowania odpowiedzi. W grupie przedszkolnej będą tworzone sprzyjające warunki wspólnej i zgodnej twórczej zabawy, a także warunki do nauki przez odkrywanie, doświadczanie oraz przeżywanie.Dzieci będą korzystały z różnorodnych materiałów plastycznych, przyrodniczych, kuchennych, czy artykułów spożywczych. Poznają zasady przeprowadzania zabaw badawczych i bezpiecznego eksperymentowania. W trakcie zajęć pojawi się nieznane dotąd dzieciom pomoce badawcze i terminologia, co przyczyni się do wzbogacenia ich słownika o nowe pojęcia. Niezwykle istotnym założeniem innowacji jest również wyjście naprzeciw dzieciom nieśmiałym, które zwykle w trakcie zajęć dydaktycznych są mniej aktywne i mają trudności w wypowiadaniu się na forum grupy. Dzięki zajęciom innowacyjnym dzieci z młodszej grupy będą miały również możliwość uczestniczenia w nowej formie zajęć, która być może pomoże im odkryć i doświadczyć otaczający je świat.Innowacja zakłada możliwość wzbogacenia oferty zajęć w warsztaty chemiczne przeprowadzone przez wykwalifikowane osoby (w miarę możliwości finansowych).
Cel główny:
Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.
Cele ogólne :
• Budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka.
• Rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych.
• Stawianie i rozwiązywanie problemów, dostrzeganie związków między przyczyną, a skutkiem.
• Poznanie prostych zjawisk przyrodniczo-fizycznych poprzez przeprowadzanie prostych doświadczeń.
• Odkrywanie piękna i złożoności środowiska przyrodniczego.
• Inicjowanie samodzielnych działań dzieci w naturalnym środowisku.
• Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.
• Budowanie więzi społecznych na płaszczyźnie grupy, przedszkola, przedszkola i rodziny.
• Przestrzeganie zasad współdziałania przy pracy.
• Kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
• Aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych (ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada,eksperymentuje).
• Cierpliwie czeka na swój udział w badaniach.
• Przestrzega ustalonych zasad w zabawach.
• Formułuje spostrzeżenia i wnioski.
• Posługuje się prostymi narzędziami.
• Poprawnie nazywa badane przedmioty i zjawiska.
• Poprawnie nazywa urządzenia techniczne.
• Rozumie rzeczywistość w sposób uważny i otwarty.
• Dba o stan środowiska społeczno – przyrodniczego
Procedury osiągania celów:
· pokaz i obserwacja,
· praktyczne działanie,
· metody aktywizujące,
· zajęcia w terenie (podczas spacerów, pobytu w ogrodzie przedszkolnym)
· warsztaty prowadzone przez zaproszonych gości (fizyka, chemika)
Przebieg realizacji (plan, harmonogram):
Obszary tematyczne:
OBSZAR TEMATYCZNY
SEMESTR
ROK
– światło,
– ogień
– kolor,
– magnes,
– woda,
– powietrze,
– przyroda,
Środki dydaktyczne:
-sprzęt laboratoryjny (fartuchy, pipety, strzykawki, zakraplacze, menzurki, lupy, zlewki, kubki plastikowe, butelki, mikroskop, itp.)-ujęte w harmonogramie
– materiały badawcze (mąka, sól, woda, cukier, kawa, ryż, soda oczyszczona, ocet, miód, bibuła, monety, spinacze, itp.) – ujęte w harmonogramie
-scenariusze zajęć,
Ewaluacja:
Badanie przydatności realizowanej innowacji będzie przybierało formę ewaluacji bieżącej. Ocenie rezultatów będzie podlegać zaangażowanie dzieci w realizację innowacji oraz ich swobodne wypowiedzi dotyczące przeprowadzonych zajęć.