Przedszkole nr 2 w Koninie

Mali Einsteini

ZASADY INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ NAZWA INNOWACJI:

Mali Einsteini –  doświadczenia i eksperymenty w edukacji elementarnej

 

AUTORZY  INNOWACJI: Dorota Kurzawa, Anna Wesołowska-Kostrzak

RODZAJ INNOWACJI: Metodyczna

PRZEWIDYWANY CZAS REALIZACJI INNOWACJI: wrzesień 2025 – czerwiec 2026

 

ZAKRES INNOWACJI:

Innowacją zostaną objęte dzieci pięcioletnie oraz  dzieci trzy- czteroletnie uczęszczające do Przedszkola nr 2 w Koninie.

ZAKRES MERYTORYCZNY INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ:

Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej:

Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze           i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka.I chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki awiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem dowiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji. Propozycja wprowadzenia niniejszej innowacji uwzględniatreści dlawszechstronnego rozwoju dziecka i zagadnienia związane z przyrodą nieożywioną i dziecięcymieksperymentami w dziedzinie techniki.

 

Założenia innowacji:

Innowacyjność pedagogiczno – metodyczna polegać będzie na przeprowadzaniu zajęć przez nauczycieliz wykorzystaniemróżnorodnych metod zabawowych i twórczych z elementami eksperymentowania, badania, odkrywania, obserwowania, doświadczania, stawiania pytań i formułowania odpowiedzi. W grupie przedszkolnej będą tworzone sprzyjające warunki wspólnej i zgodnej twórczej zabawy, a także warunki do nauki przez odkrywanie, doświadczanie oraz przeżywanie.Dzieci będą korzystały z różnorodnych materiałów plastycznych, przyrodniczych, kuchennych, czy artykułów spożywczych. Poznają zasady przeprowadzania zabaw badawczych i bezpiecznego eksperymentowania. W trakcie zajęć pojawi się nieznane dotąd dzieciom pomoce badawcze i terminologia, co przyczyni się do wzbogacenia ich słownika o nowe pojęcia. Niezwykle istotnym założeniem innowacji jest również wyjście naprzeciw dzieciom nieśmiałym, które zwykle w trakcie zajęć dydaktycznych są mniej aktywne i mają trudności w wypowiadaniu się na forum grupy. Dzięki zajęciom innowacyjnym dzieci z młodszej grupy będą miały również możliwość uczestniczenia w nowej formie zajęć, która być może pomoże im odkryć i doświadczyć otaczający je świat.Innowacja zakłada możliwość wzbogacenia oferty zajęć w warsztaty chemiczne przeprowadzone przez wykwalifikowane osoby (w miarę możliwości finansowych).

 

Cel główny:

Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków  z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.

Cele ogólne :

• Budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka.

• Rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych.

• Stawianie i rozwiązywanie problemów, dostrzeganie związków między przyczyną, a skutkiem.

• Poznanie prostych zjawisk przyrodniczo-fizycznych poprzez przeprowadzanie prostych  doświadczeń.

• Odkrywanie piękna i złożoności środowiska przyrodniczego.

• Inicjowanie samodzielnych działań dzieci w naturalnym środowisku.

• Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.

• Budowanie więzi społecznych na płaszczyźnie grupy, przedszkola, przedszkola i rodziny.

• Przestrzeganie zasad współdziałania przy pracy.

• Kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

• Aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych (ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada,eksperymentuje).

• Cierpliwie czeka na swój udział w badaniach.

• Przestrzega ustalonych zasad w zabawach.

• Formułuje spostrzeżenia i wnioski.

• Posługuje się prostymi narzędziami.

• Poprawnie nazywa badane przedmioty i zjawiska.

• Poprawnie nazywa urządzenia techniczne.

• Rozumie rzeczywistość w sposób uważny i otwarty.

• Dba o stan środowiska społeczno – przyrodniczego

 

Procedury osiągania celów:

·       pokaz i obserwacja,

·       praktyczne działanie,

·       metody aktywizujące,

·       zajęcia w terenie (podczas spacerów, pobytu w ogrodzie przedszkolnym)

·       warsztaty prowadzone przez zaproszonych gości (fizyka, chemika)

 

Przebieg realizacji (plan, harmonogram):

Obszary tematyczne:

OBSZAR TEMATYCZNY
SEMESTR
ROK
–       światło,

–       ogień

–       kolor,

–       magnes,

–       woda,

–       powietrze,

–       przyroda,

 

Środki dydaktyczne:

-sprzęt laboratoryjny (fartuchy, pipety, strzykawki, zakraplacze, menzurki, lupy, zlewki, kubki plastikowe, butelki, mikroskop, itp.)-ujęte w harmonogramie

– materiały badawcze (mąka, sól, woda, cukier, kawa, ryż, soda oczyszczona, ocet,  miód, bibuła, monety, spinacze, itp.) – ujęte w harmonogramie

-scenariusze zajęć,

 

Ewaluacja:

Badanie przydatności realizowanej innowacji będzie przybierało formę ewaluacji bieżącej. Ocenie rezultatów będzie podlegać zaangażowanie dzieci w realizację innowacji oraz ich swobodne wypowiedzi dotyczące przeprowadzonych zajęć.