Przedszkole nr 2 w Koninie

Motoryka Smyka

Innowacja Pedagogiczna „Motoryka Smyka” – stymulacja i rozwój sprawności fizycznej całego ciała.

Autor: Anna Maculis

Innowacja ma charakter organizacyjno-programowy, ponieważ  zakłada włączenie do ramowego rozkładu dnia zajęć z grupą oraz określa program zadań, ćwiczeń i zabaw jakie będą przeprowadzane.

Głównym celem jest aktywizacja ruchowa dzieci. Żadne dziecko nie rodzi się ze zdolnościami motorycznymi. Małe dzieci uczą się ich z biegiem czasu poprzez ciągłe powtarzanie. Wykonywanie umiejętności motorycznych wymaga koordynacji układu nerwowego, mięśni i mózgu. Chociaż każdy ruch ma swój początek w mózgu, wszystkie trzy muszą ze sobą współdziałać.

Ważne jest, by pokazać dzieciom i rodzicom jak fajne jest uprawianie sportu, czy też ogólnie aktywność ruchową. Ile przynosi to radości, jak wpływa na sprawność, samopoczucie, buduje relacje z innymi członkami grupy. Służą temu zajęcia sportowe, które prowadzone są nie tylko w sali zajęć, ale też na powietrzu czy hali sportowej.

Duży nacisk zostanie położony na rozwój motoryki małej poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem materiałów plastycznych: farby, plastelina, masa solna, wycinanie, kolorowanie, nawlekanie, rysowanie itp.

Realizacja innowacji zachęca do zmiany zachowań nie tylko dziecka, ale całej rodziny . Po co to robić. Powodów jest kilka. Aktywne dzieci, to zdrowsi dorośli. Nie tylko pod względem fizycznym, ale też psychicznym. Jak pokazują badania, dzieci, młodzież, a potem dorośli, którzy na co dzień uprawiają sport czy też mają stały nawyk aktywności ruchowej uczą się lepiej, lepiej radzą sobie ze stresem i wyzwaniami. W większym stopniu akceptują swoje ciało i rozumieją ograniczenia. Wreszcie łatwiej budują relacje społeczne i potrafią się odnaleźć w nowej grupie rówieśniczej.

Ogólny cel projektu:

  • Propagowanie zdrowego stylu życia, doskonalenie ogólnej sprawności, koordynacji ruchów ciała i uzyskiwanie coraz większej kontroli nad nimi.

Szczegółowe cele:

  • dziecko chętnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych, ćwiczeniach gimnastycznych, spacerach, wycieczkach, grach i zabawach ruchowych,
  • dziecko wie, że musi dbać o prawidłową postawę ciała
  • dziecko wie, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie,
  • dziecko zna różne formy aktywnego wypoczynku,
  • dziecko jest sprawne ruchowo,
  • dziecko poznaje zasady rywalizacji sportowej,
  • dziecko starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia,
  • dziecko chętnie maluje na różnych materiałach
  • dziecko sprawnie lepi, nawleka, chwyta
  • dziecko stosuje funkcjonalny chwyt narzędzia pisarskiego
  • dziecko poznaje możliwości swojego ciała,
  • dziecko słucha poleceń nauczyciela i właściwie reaguje,
  • dziecko zna różne formy aktywnego wypoczynku,
  • współdziała w grupie lub zespole podczas różnorodnej aktywności ruchowej.

Metody pracy:

  • odtwórcze polegające na posługiwaniu się pokazem zademonstrowanych przez nauczyciela bądź na odwoływaniu się do pamięci ćwiczącego,
  • twórcze – w metodach twórczych odchodzi się od komend, stereotypowych kolumn ćwiczebnych a wprowadza się przyjemny nastrój sprzyjający twórczości, często stosuje się muzykę, przybory, przyrządy, pracę z partnerem i w grupie oraz różne formy aktywizacji ruchowej (pantomima, improwizacje ruchowe,  ćwiczenia muzyczno ruchowe, itp.).

Formy pracy:

  • grupowa,
  • w małych zespołach,
  • indywidualna,

Pomoce dydaktyczne:

  • dostosowane wg potrzeb realizacji zajęć

Zajęcia realizowane w grupie I dzieci 3letnie, czas trwania X 2025 – V 2026

Nauczycielki pracujące w grupie: Anna Maculis, Kamila Kubiaczyk

Spodziewane efekty:

  1. Wie czym jest zdrowie i jak o nie dbać.
  2. Rozumie, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie.
  3. Zna różne formy aktywnego wypoczynku- wybrane dyscypliny sportowe.
  4. Chętnie uczestniczy w różnych formach aktywności ruchowej: ćwiczeniach porannych, gimnastycznych, zabawach ruchowych, muzyczno-ruchowych, spacerach, wycieczkach, treningach, zawodach.
  5. Posiada sprawność manualną, uczy się poprawnego chwytu pisarskiego, wykonuje adekwatnie do wieku prace plastyczne

Ewaluacja Innowacji:

Ewaluacja pozwoli sprawdzić, czy uzyskano przewidywane efekty:

  • analizy dokumentów– dziennika, planów miesięcznych,
  • rozmów z dziećmi, obserwacji dzieci podczas zajęć, zabaw, treningów sportowych,
  • sprawdzenia umiejętności i wiedzy dzieci poprzez: zagadki, zabawy sportowe, prace plastyczne;
  • rozmowy z nauczycielami,
  • dokumentacji fotograficznej z zajęć oraz podjętych przedsięwzięć na stronie internetowej przedszkola,