Innowacja Pedagogiczna „Motoryka Smyka” – stymulacja i rozwój sprawności fizycznej całego ciała.
Autor: Anna Maculis
Innowacja ma charakter organizacyjno-programowy, ponieważ zakłada włączenie do ramowego rozkładu dnia zajęć z grupą oraz określa program zadań, ćwiczeń i zabaw jakie będą przeprowadzane.
Głównym celem jest aktywizacja ruchowa dzieci. Żadne dziecko nie rodzi się ze zdolnościami motorycznymi. Małe dzieci uczą się ich z biegiem czasu poprzez ciągłe powtarzanie. Wykonywanie umiejętności motorycznych wymaga koordynacji układu nerwowego, mięśni i mózgu. Chociaż każdy ruch ma swój początek w mózgu, wszystkie trzy muszą ze sobą współdziałać.
Ważne jest, by pokazać dzieciom i rodzicom jak fajne jest uprawianie sportu, czy też ogólnie aktywność ruchową. Ile przynosi to radości, jak wpływa na sprawność, samopoczucie, buduje relacje z innymi członkami grupy. Służą temu zajęcia sportowe, które prowadzone są nie tylko w sali zajęć, ale też na powietrzu czy hali sportowej.
Duży nacisk zostanie położony na rozwój motoryki małej poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem materiałów plastycznych: farby, plastelina, masa solna, wycinanie, kolorowanie, nawlekanie, rysowanie itp.
Realizacja innowacji zachęca do zmiany zachowań nie tylko dziecka, ale całej rodziny . Po co to robić. Powodów jest kilka. Aktywne dzieci, to zdrowsi dorośli. Nie tylko pod względem fizycznym, ale też psychicznym. Jak pokazują badania, dzieci, młodzież, a potem dorośli, którzy na co dzień uprawiają sport czy też mają stały nawyk aktywności ruchowej uczą się lepiej, lepiej radzą sobie ze stresem i wyzwaniami. W większym stopniu akceptują swoje ciało i rozumieją ograniczenia. Wreszcie łatwiej budują relacje społeczne i potrafią się odnaleźć w nowej grupie rówieśniczej.
Ogólny cel projektu:
- Propagowanie zdrowego stylu życia, doskonalenie ogólnej sprawności, koordynacji ruchów ciała i uzyskiwanie coraz większej kontroli nad nimi.
Szczegółowe cele:
- dziecko chętnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych, ćwiczeniach gimnastycznych, spacerach, wycieczkach, grach i zabawach ruchowych,
- dziecko wie, że musi dbać o prawidłową postawę ciała
- dziecko wie, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie,
- dziecko zna różne formy aktywnego wypoczynku,
- dziecko jest sprawne ruchowo,
- dziecko poznaje zasady rywalizacji sportowej,
- dziecko starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia,
- dziecko chętnie maluje na różnych materiałach
- dziecko sprawnie lepi, nawleka, chwyta
- dziecko stosuje funkcjonalny chwyt narzędzia pisarskiego
- dziecko poznaje możliwości swojego ciała,
- dziecko słucha poleceń nauczyciela i właściwie reaguje,
- dziecko zna różne formy aktywnego wypoczynku,
- współdziała w grupie lub zespole podczas różnorodnej aktywności ruchowej.
Metody pracy:
- odtwórcze polegające na posługiwaniu się pokazem zademonstrowanych przez nauczyciela bądź na odwoływaniu się do pamięci ćwiczącego,
- twórcze – w metodach twórczych odchodzi się od komend, stereotypowych kolumn ćwiczebnych a wprowadza się przyjemny nastrój sprzyjający twórczości, często stosuje się muzykę, przybory, przyrządy, pracę z partnerem i w grupie oraz różne formy aktywizacji ruchowej (pantomima, improwizacje ruchowe, ćwiczenia muzyczno ruchowe, itp.).
Formy pracy:
- grupowa,
- w małych zespołach,
- indywidualna,
Pomoce dydaktyczne:
- dostosowane wg potrzeb realizacji zajęć
Zajęcia realizowane w grupie I dzieci 3letnie, czas trwania X 2025 – V 2026
Nauczycielki pracujące w grupie: Anna Maculis, Kamila Kubiaczyk
Spodziewane efekty:
- Wie czym jest zdrowie i jak o nie dbać.
- Rozumie, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie.
- Zna różne formy aktywnego wypoczynku- wybrane dyscypliny sportowe.
- Chętnie uczestniczy w różnych formach aktywności ruchowej: ćwiczeniach porannych, gimnastycznych, zabawach ruchowych, muzyczno-ruchowych, spacerach, wycieczkach, treningach, zawodach.
- Posiada sprawność manualną, uczy się poprawnego chwytu pisarskiego, wykonuje adekwatnie do wieku prace plastyczne
Ewaluacja Innowacji:
Ewaluacja pozwoli sprawdzić, czy uzyskano przewidywane efekty:
- analizy dokumentów– dziennika, planów miesięcznych,
- rozmów z dziećmi, obserwacji dzieci podczas zajęć, zabaw, treningów sportowych,
- sprawdzenia umiejętności i wiedzy dzieci poprzez: zagadki, zabawy sportowe, prace plastyczne;
- rozmowy z nauczycielami,
- dokumentacji fotograficznej z zajęć oraz podjętych przedsięwzięć na stronie internetowej przedszkola,