Przedszkole nr 2 w Koninie

Zdrowy i bezpieczny przedszkolak

Nazwa placówki: Przedszkole nr 2 „Kraina Wesołej Zabawy” w Koninie
Autor: Danuta Andrzejewska, Kamila Kubiaczyk
Temat: „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”
Czas trwania: wrzesień 2025 – czerwiec 2026
Rodzaj innowacji: metodyczno – wychowawcza
Adresatami innowacji są dzieci z Przedszkola nr 2 w Koninie – Grupa IV „Biedronki”.

Rozpoczęcie innowacji nastąpi we wrześniu 2025 i trwać będzie do końca roku przedszkolnego. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą według wcześniej zaplanowanych działań.

Innowacja pedagogiczna „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak” wychodzi naprzeciw oczekiwaniom dzieci i ich rodziców. Kształtowanie nawyków służących zachowaniu zdrowia i bezpieczeństwa na terenie przedszkola, jak i poza nim to podstawowe zadanie dla nauczycieli przedszkola.

Dziecko w wieku przedszkolnym ma małe doświadczenie życiowe, niewielki zasób wypróbowanych technik radzenia sobie z różnymi problemami, trudnościami. Niejednokrotnie jest nieświadome zagrożeń dla swojego zdrowia, czy też życia. Bardzo istotne jest, aby w przedszkolu od najwcześniejszych lat wyposażyć dziecko w nawyki unikania, zapobiegania i możliwie szybkiego pokonywania wszelkich niebezpieczeństw. Wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym w zakresie dbałości o własne bezpieczeństwo koncentruje się zwykle wokół kształtowania u dzieci umiejętności bezpiecznego poruszania się po drogach, uświadomienia im niebezpieczeństw, zabaw w nieadekwatnie wybranym miejscu, bądź też zabaw niebezpiecznymi i nieodpowiednimi przedmiotami, korzystania ze sprzętów użytku domowego, elektrycznych, a także ostrożnego zachowania wobec obcych osób i zwierząt. W kontekście dbałości o zdrowie należy pokazywać i wzmacniać nawyki prozdrowotne – edukować na temat zdrowego stylu życiu, roli aktywności fizycznej w życiu dzieci i dorosłych oraz sposobów ochrony zdrowia. Metod temu służących jest wiele, co jest ujęte w dalszej części opracowania, ale kluczowy jest przykład z otoczenia rodzinnego i środowiska przedszkolnego, z którym dziecko jest związane.

 

Adresatami innowacji są dzieci z Przedszkola nr 2 w Koninie – Grupa IV „Biedronki”.

 

Cele główne innowacji:

·       poszerzenie wiedzy i świadomości na temat zdrowia i bezpieczeństwa oraz kształtowania właściwych postaw w obliczu zagrożenia,

·       uświadomienie wpływu zachowań, jakie dziecko podejmuje, na jego zdrowie i bezpieczeństwo; rozwijanie poczucia sprawstwa.

 

Cele szczegółowe:

stosuje zasady bezpiecznego funkcjonowania w codziennym życiu,
poznaje sytuacje zagrażające bezpieczeństwu zdrowia i życia oraz sposoby przeciwdziałania tym niebezpieczeństwom,
rozwijanie zdolności radzenia sobie w sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu,
nabywa umiejętności bezpiecznego poruszania się na terenie otaczającym przedszkole oraz placu zabaw,
nabywanie umiejętności poruszania się po drogach publicznych,
wyuczenie postawy ograniczonego zaufania wobec osób obcych, nieznajomych,
ukazywanie dzieciom sytuacji niebezpiecznych dla życia i zdrowia,
kształtowanie umiejętności prawidłowego dbania o zdrowie odpowiednio do wieku.
Metody i formy pracy, środki dydaktyczne:

·       zajęcia praktyczne,

·       kierowania własną działalnością dziecka,

·       spotkania z ludźmi zawodów dbających o nasze bezpieczeństwo,

spacery i wycieczki,
·       zadań stawianych dziecku,

·       ćwiczeń praktycznych,

·       obserwacja i pokaz, prezentacje multimedialne,

·       bajki, opowiadania, plansze demonstracyjne,

·       pogadanki, prelekcje,

·       zabawy dramowe,

burza mózgów.
Formy:

· zajęcia z całą grupą z zastosowaniem aktywnych metod pracy,

· zajęcia w zespołach,

· zajęcia indywidualne wyzwalające swobodną aktywność.

 

Czas realizacji:

Wrzesień 2025 – czerwiec 2026r.

Działania

Przez cały rok realizacji innowacji podejmowane są następujące działania:

1.     Spotkania z ludźmi zawodów dbających o nasze bezpieczeństwo: policja, straż pożarna, straż miejska, lekarz, ratownik medyczny.

2.     Inicjatywa „Mały Ratownik”:

poznanie zasad zachowania bezpieczeństwa w domu, przedszkolu i w innych       środowiskach społecznych i przyrodniczych,
kształcenie umiejętności odpowiedniego postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia, wypadku; zachowanie ostrożności wobec nieznanych zwierząt
– z wykorzystaniem różnych środków dydaktycznych, w tym multimedialnych oraz metod – m.in. sytuacji zadaniowych,

nabywanie praktycznych umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,
utrwalenie znajomości numerów alarmowych.
3.     „Dobre rady”- wspólnie z dziećmi opracowanie sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach (np. zgubienie się w sklepie, tłumie ludzi).

4.     Organizacja wycieczek pieszych i autokarowych – praktyczne ćwiczenia w zakresie bezpiecznego poruszania się po drogach oraz podczas podróży różnymi środkami transportu; podczas wyjść używanie kamizelek odblaskowych.

5.     „Bezpieczna zabawa” – wykorzystanie literatury dziecięcej, prezentacji teatralnych, inscenizacji, elementów dramy do uświadomienia dzieciom konieczności przestrzegania zakazów w zakresie: zrywania nieznanych roślin, wykorzystywania w zabawie lekarstw lub innych środków chemicznych, zabawy zapałkami, samodzielnego korzystania z urządzeń elektrycznych i gazowych etc.

6.     „Bezpieczne i zdrowe wakacje” – dostarczenie dzieciom wiadomości na temat zagrożeń dla zdrowia w okresie letnim w zakresie: dbałość o higienę narządów zmysłów i układu nerwowego, odpowiednie zachowania w czasie upałów, odpowiedni ubiór oraz ochrona przeciwsłoneczna, zachowanie ostrożności wobec zwierząt, roślin, lekarstw i środków chemicznych, ochrona przed kleszczami itp.

7.     Wycieczka do WORD – udział w praktycznych zajęciach dotyczących bezpieczeństwa w ruchu drogowym w „Miasteczku ruchu drogowego”.

8.     Stworzenie kodeksu właściwego i bezpiecznego zachowania wobec zwierząt, szczególnie zwierząt nieznanych.

9.     Dokonanie spisu zachowań wobec sytuacji, gdy dzieci zaczepia, chce nawiązać relację nieznajomy – uświadomienie zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi.

10.  Aktywności tematyczne związane ze świętami, dniami nietypowymi: Dzień Jabłka, Dzień Dyni, Dzień Marchewki, Dzień Pszczół, Światowy Dzień Wody.

11.  Organizacja warsztatów i zajęć kulinarnych, także we współpracy z innymi placówkami działającymi w mieście.

12.  Omówienie piramidy zdrowego żywienia i jej wdrażanie także w przedszkolu – samodzielne robienie zdrowego śniadania.

13.  Wykorzystywanie sylwet, zabawek lub naturalnych zdrowych produktów w zabawach tematycznych, kierowanych i swobodnych. Cykliczne organizowanie zajęć ruchowych na świeżym powietrzu.

 

Ewaluacja:

Obserwacja dziecka w różnych sytuacjach w środowisku przedszkolnym,
Test, quiz dla dzieci w formie prezentacji „Jestem bezpiecznym przedszkolakiem”,
„Dbam o zdrowie”, zakończony zdobyciem orderu „Bezpieczny przedszkolak”,

Ankieta dla rodziców.